Budgetfullmäktige, i Söderköping och Motala

Jag har haft förmånen att vara närvarande på två fullmäktige den här veckan när budget för 2013, och treårsplan för åren 2013-15 ska spikas. Intressant att jämföra;

I Söderköping handlar det om att försöka begränsa utgifterna, men det är svårt eftersom trycket – särskilt från skolans område är svårt att stå emot. Dessutom har Barn och utbildningsnämndens ledande politiker också säte och stämma i Kommunstyrelsens arbetsutskott och presidium! Det är klart att då är det svårt för andra verksamhetsområden, till exempel individ och familjeomsorgerna där stödet till människor utan bostad ska fungera trots två vakanser som inte ersätts!

Men det allmänna intrycket är att den nyliberala idén om att försöka hålla igen i svåra tider fortfarande har sitt grepp om fullmäktige.

I Motala är debatten en annan; här är det åtgärder mot ungdomsarbetslösheten som är i debattens focus. Visserligen håller borgarna igen, men inriktning och tonläge handlar om att politiskt agera mot kris och arbetslöshet. Besluten blir också att tillskjuta pengar till ungdomsjobbsatsningar och till kommunal vuxenutbildning. Kommunen försöker i någon mån göra det staten inte har gjort – tillskjuta pengar till åtgärder som motverkar ungdomsarbetslösheten.

Till saken hör, att i Motala styrs kommunen av s+v+mp, medan vi i Sörping får hålla till godo med den borgerliga alliansen ytterligare ett tag. Men håll ut, det är mindre än två år till nästa val!

Björn Grip (v)

Ersättare i fullmäktige