Föräldrarnas bakgrund viktigaste faktorn bakom elevers skolframgång. Blogg frång Björn Grip

Föräldrarnas bakgrund är fortfarande den enskilt viktigaste faktorn bakom elevens skolframgång, eller motgång. Färska siffror från Skolverket belägger att andelen elever som efter årskurs 9 är behöriga till gymnasiet varierar kraftigt: 64 procent av barn till föräldrar med endast grundskola är behöriga, motsvarande siffra för akademikerbarn är 95,1 procent.

Föräldrarnas bakgrund är fortfarande den enskilt viktigaste faktorn bakom elevens skolframgång, eller motgång. Färska siffror från Skolverket belägger att andelen elever som efter årskurs 9 är behöriga till gymnasiet varierar kraftigt: 64 procent av barn till föräldrar med endast grundskola är behöriga, motsvarande siffra för akademikerbarn är 95,1 procent.

Frågan är intressant och aktuell även i Söderköping. Vid ett internat som barn- och utbildningsnämnden, (BUN),höll 18-19 september diskuterades skillnader mellan flickors och pojkars resultat i skolan. Flickor har betydligt bättre resultat än jämnåriga pojkar i samma skola och klass, ett faktum som också har stöd i forskningsrapporter. Utgångspunkten för  denna  diskussion var en rapport från nämndens interna förtroendemannarevision som Bengt O Johansson (c), redovisade.

Jag lyfte då frågan om vi inte också borde undersöka hur skillnaderna är beroende på föräldrars utbildningsbakgrund. Frågan väckte en hel del diskussion. Moderaten Kent Hävling ifrågasatte om detta är möjligt att undersöka och att det saknar relevans.  Skolchefen P A Sterner konstaterade lugnt att detta är grundvalen för resurstilldelning i både Linköping och Norrköping. Detta för att möta de ojämlika förutsättningar som har med föräldrabakgrund att göra och som nu förstärks av det fria skolvalet och segregeringen i skolan. Det tycktes mig, att skolchefen med sina erfarenheter  från Linköping, tyckte att frågan som jag ställde var relevant.

Diskussionen ledde inte till konkreta förslag den här gången. Men den interna revisionen ska fortsätta. Eftersom detta med att undersöka skillnader mellan olika gruppers skolresultat har väckt intresse. Hittills har enbart jämförelser mellan flickor och pojkar gjorts.  Men det bör  vara möjligt att återigen ta upp frågan om att man sa jämföra skolresultaten gentemot föräldrars utbildningsbakgrund.

Sannolikt avgörs det vilka uppdrag som internrevisionen ska ha i BUN:s arbetsutskott. Det ska bli intressant att se om socialdemokraterna kan tänka sig att driva denna fråga!

Söderköping den 20 maj 2011

Björn Grip (v)

Kopiera länk