Vänsterpartiets budgetförslag 2010 – 2012, med kommentarer
Statsbidragen har också minskat och efter valåret uteblir de helt. I detta läge är det viktigt att kommunen själv agerar.
För kommunerna har detta bland annat inneburit minskade skatteintäkter och stigande arbetslöshet.
Statsbidragen har också minskat och efter valåret uteblir de helt. I detta läge är det viktigt att kommunen själv agerar.
Vänsterpartiet noterar att den borgerliga majoriteten åtminstone avstått från att lägga förslag om skattesänkningar, vilket är en seger för förnuftet. Vi menar dock att det krävs en skattehöjning för att någorlunda klara verksamheterna, ingångna löneavtal och de avtalspensioner som kommunen har gjort åtaganden om med de fackliga organisationerna. Vi föreslår således en skattehöjning med 30 öre, dels för att motverka den ekonomiska krisens verkningar och därigenom upprätthålla såväl välfärden som att undvika uppsägningar. Men också för att göra det någorlunda troligt att kommunen ska kunna klara ingångna löneavtal och pensioner.
Vänsterpartiet anser att borgerligheten grovt underskattar konsekvenserna av de kommande löneavtalen.
Vi anser att majoriteten gör alltför optimistiska antaganden beträffande möjligheterna att vända befolkningsutvecklingen. Vi tror inte att man kan göra en budget på basis av optimistiska gissningar kring antalet inflyttade personer och deras skattekraft.
Vänsterpartiet har länge drivit på för att ge Ramunderstaden i uppgift att bygga hyreslägenheter.
Befolkningsutvecklingen hänger bland annat samman med att det inte byggts hyreslägenheter. Vi noterar nu positivt att Ramunderstaden har fått i uppdrag att bygga hyreslägenheter. Vi anser emellertid att kommunen också bör ompröva sin inställning till borgensåtaganden i förhållande till sitt bostadsbolag, för att därigenom kunna bedriva en socialt ansvarsfull bostadspolitik.
Vänsterpartiet konstaterar att alliansen i någon mån försöker att göra omfördelningar mellan de olika förvaltningarna som ligger i linje med en förändrad ålderssammansättning bland kommunens invånare. Vi anser dock att detta hittills har varit helt otillräckligt. Enligt den genomlysning, som gjordes för några år sedan, med minskat barnantal, borde resurserna till grundskolan minskat med 15% fram till 2009. Så har långt ifrån skett. Barnantalet i grundskolan kommer dessutom att sjunka ytterligare kraftigt de närmaste åren. Den begränsning när det gäller resurser till barn- och utbildningsnämnden som alliansen föreslår, skulle kunna stramas åt ytterligare utan att resurserna per barn och därmed kvalitén på undervisningen ska behöva minska.
Vänsterpartiet anser det nödvändigt att erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid. Det blir alltfler människor som arbetar på kvällar och nätter, och som idag har svårt att få livspuzzlet att gå ihop. Vi tycker att det är bra att människor yrkesarbetar och har en egen försörjning. Men för att detta ska vara möjligt behövs barnomsorg med längre öppethållande.
Vårdnadsbidrag ska bort– det bidrar varken till ökad sysselsättning, mera skatteintäkter eller jämställdhet. Dessutom finns risk för att förskolan och barnomsorgens kvalité urholkas. Vi förutsätter att en ny regering river upp beslutet om vårdnadsbidrag, och om vi får majoritet kommunalt kommer vi att riva upp beslutet.
Vänsterpartiet gör en tydlig markering när det gäller kvinnoarbetsplatserna i kommunen. Vi gör det genom att avsätta pengar för ökad tjänstgöringsgrad inom äldrevård och hemtjänst. Det kommer att bli allt svårare att rekrytera medarbetare till dessa arbeten om man tvingas jobba deltid mot sin vilja och dessutom med arbetstid på obekväma scheman. Normen ska vara heltid, men med rätt till deltid.
Genom satsning på kvinnors arbetsplatser, genom att skapa en heltäckande barnomsorg även på obekväma tider och genom att satsa på kvalificerad yrkesutbildning inom kvinnodominerade områden visar vänsterpartiet att vi är medvetna om könsorättvisor och vill ändra på detta. Vi lever upp till vår ambition att vara ett feministiskt parti.
Vänsterpartiet menar vidare att det är felaktig utbildningspolitik att dra ner på möjligheterna till vuxenstudier. Inte minst inom äldrevård, personlig assistent med flera vårdyrken, liksom inom barnomsorgen krävs det satsningar. Vidare behöver kommunen bedriva ett utvecklingsarbete för att förstärka en satsning på statlig KY-utbildning där Söderköping hittills varit framgångsrika när det gäller att dra till sig sådan utbildning. Det finns också intentioner från statligt håll att stimulera yrkesinriktad vuxenutbildning, och kommunen bör ta tillvara dessa möjligheter.
Vänsterpartiet är ett miljöparti.. Vi visar vår miljöprofil genom att uppmärksamma och kräva krafttag mot nedskräpningen, och genom förslag på förbättrad sophantering. Vi ser behovet – ur både miljö och trygghetssynpunkt – genom att påverka vägverket så att det byggs cykelvägar. Vi bidrar konstruktivt till att förbifart Söderköping kan realiseras och att köerna på E22 snart ska kunna bli ett minne blott. – detta oavsett båtlyft eller ej.
Vänsterpartiet är ett hälsofrämjande parti. I ett sådant sammanhang ser vi värdet av att i samarbete med landstinget bygga upp en familjecentral. Även om många investeringar får läggas på is, vill vi anslå pengar för igångsättning av familjecentralen.
Vänsterpartiet är ett parti som inser vikten av kultur. Därför vill vi undvika neddragningar på bibliotekets öppet hållande tider. Vi anser att kultur och information till turister är centrala verksamheter i kommunen och är viktiga för besöksnäringarna. Därför avsätter vi pengar för att säkerställa ett generöst öppethållande. Vi markerar också att satsningen på Söderköping som ett medeltidscentrum ska fortsätta genom pengar till en samordnare. Detta är både en satsning på kultur och en möjlighet att utveckla nya företag
Slutligen avsätter vänsterpartiet liksom tidigare pengar till ungdomskultur och studieförbundens verksamhet. Vi noterar att det skett en förändring till det bättre i alliansens attityd till kultur – genom ett barnkulturprogram och satsningar på barnkultur – men vi anser det fortfarande långt ifrån tillräckligt. Ungdomar har behov av att uttrycka sig genom musik, och andra kulturformer, studieförbunden har ambitioner att dra igång verksamhet. Detta hindras idag därför att lokaler för möten, debatter och kulturaktiviteter är allt för små och dyra att hyra. Vi avsätter därför fortsatt pengar för att stödja ungdomskultur, film- och studieförbundsverksamhet.
Vi litar inte på att marknadskrafterna löser alla problem. Tvärtom ser vi att klyftorna ökar och därmed också otryggheten i samhället. Vänsterpartiet behövs för en stark och offensiv kommunpolitik.
VÄNSTERPARTIETS FÖRSLAG TILL BUDGET 2010-2012:
– att godkänna ekonomistyrningsregler för Söderköpings kommun,
– att fastställa upprättat förslag till nettodriftbudget 2010-2012 med följande fördelning (kkr):
2010 | 2011 | 2012 | |
Kommunstyrelsen – | 79 159 | 76 644 | 78 159 |
Fastighetsförvaltningen – | 52 743 | 52 737 | 53 852 |
Tekniska förvaltningen – | 18 628 | 18 514 | 18 908 |
Revisionen | -500 | -525 | -525 |
Bygg- och miljönämnden | -350 | -350 | -350 |
Barn- och utbildningsnämnden – | 249 255 | 247 979 | 248 904 |
Socialnämnden – | 201 616 | 201 512 | 205 785 |
KOMMUNEN TOTALT | 602 251 . | 598 261 . | 606 483 |
– att fastställa upprättat förslag till investeringsbudget 2010-2012 med följande fördelning (kkr):
2010 | 2011 | 2012 | |
Kommunstyrelsen – | 18685 | 20 050 | 27 050 |
Barn- och utbildningsnämnden | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Socialnämnden | -500 | -500 | -500 |
KOMMUNEN TOTALT | 20 185 | 21 550 | 28 550 |
VA-ENHETEN | -6 750 | -17 000 | -15 000 |
– att det strategiska målet för perioden 2010-2012 är:
– att med hänvisning till den av KF antagna Visionen för Söderköping 2020, stärka befolkningsutvecklingen i kommunen genom olika åtgärder, bland annat genom att tillskapa nya bostäder,
– att de finansiella målen för perioden 2010-2012 är:-
– att kommunallagens krav på balans i ekonomin skall vara uppfyllt samtliga år och inriktningsmålet är ett resultat på 2 % av kommunens skatt- och statsbidragsintäkter respektive år,
– att försöka minimera effekterna till följd av den samhällsekonomiska situationen för kommunens verksamheter,
– att fastställa upprättat förslag till taxor och avgifter,
– att fastställa utdebiteringen för år 2010 till 21:65 (en höjning med 30 öre),
– att det kommunala partistödet skall uppgå till 1 900 kronor per mandat och år,
– att utöver det kommunala partistödet anslå ett grundstöd med 12 000 kronor per parti och år till samtliga i kommunfullmäktige representerade partier,
– att utbildningsanslaget för förtroendevalda skall uppgå till 1 100 kronor per mandat och år, samt
– att godkänna upprättat förslag till resultatbudget och balansbudget 2010-2012 för Söderköpings kommun, va-enheten och renhållningsenheten.
VÄNSTERPARTIETS BUDGETFÖRSLAG 2010-2012, kkr: | |||
BUDGET | BUDGET | BUDGET | |
2010 | 2011 | 2012 | |
RESULTAT – BUDGETBEREDN BESLUT | 6 759 | 2 249 | 4 927 |
Höjd utdebitering med 30 öre (21:65) | 6 900 | 6 900 | 6 900 |
KOMMUNSTYRELSEN: | |||
Reserv till avtalsrörelsen | -2 000 | ||
Ingen reducering av samordningsförb | -250 | -250 | -250 |
Ungdomskultur och studieförbund | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN: | |||
Mindre utökning jmf m budgetberedningen | 2 500 | ||
Demografiförändring | 2 300 | 4 900 | 7 000 |
Inget vårdnadsbidrag fr o m 2011 | 500 | 500 | |
Barnomsorg obekväm arbetstid | -2 000 | -2 000 | -2 000 |
Utökad vuxenutb/KY | -2 000 | -2 000 | -2 000 |
Bibehållen planering för familjecentral | -250 | -250 | -250 |
SOCIALNÄMNDEN: | |||
Åtgärder mot ungdomsarbetslöshet | -2 500 | ||
Ek bistånd | -500 | -1 000 | -1 000 |
Utökning av personal inom äo | -3 000 | -3 000 | -3 000 |
Från deltid till heltid, försök 3-3 system | -2 500 | -2 500 | -2 500 |
Bibelhållen planering för familjecentral | -250 | -250 | -250 |
Avsiktsförklaring GC-vägar (utanför balanskravet) | 0 | 0 | 0 |
RESULTAT – V-FÖRSLAG | 2 209 | 2 299 | 7 077 |
RESULTATRÄKNING, | |||||
RENHÅLLNINGSENHETEN | |||||
BOKSLUT | PROGNOS | BUDGET | BUDGET | BUDGET | |
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Verksamhetens intäkter | 15 832 | 15 227 | 15 638 | 15 638 | 15 638 |
Verksamhetens kostnader | 14 601 | 15 205 | 15 638 | 15 638 | 15 638 |
Nettokostnad | 1 231 | 22 | 0 | 0 | 0 |
Avskrivningar | -7 | 0 | 0 | 0 | |
Verksamhetens nettokostnad | 1 231 | 15 | 0 | 0 | 0 |
Skatteintäkter | |||||
Generella statsbidrag | |||||
Övriga skatter | |||||
Mellankommunal kostnadsutjämning | |||||
Finansiella intäkter | |||||
Finansiella kostnader | -15 | 0 | 0 | 0 | |
Resultat efter skatter och | |||||
finansnetto | 1 231 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extraordinära intäkter | |||||
Extraordinära kostnader | |||||
ÅRETS RESULTAT | 1 231 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regleringsfond (2008-12-31) | 3 884 | kkr | |||
BALANSRÄKNING, kkr (inkl renhållningsenheten och va-enheten) | |||||
V-FÖRSLAG | |||||
BOKSLUT | PROGNOS | BUDGET | BUDGET | BUDGET | |
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Tillgångar: | |||||
Omsättningstillgångar | 53 502 | 57 873 | 60 000 | 60 000 | 60 000 |
Anläggningstillgångar | 366 658 | 383 131 | 390 126 | 407 536 | 429 146 |
Summa tillgångar | 420 160 | 441 004 | 450 126 | 467 536 | 489 146 |
Skulder och eget kapital: | |||||
Kortfristiga skulder | 101 161 | 111 046 | 86 653 | 102 064 | 116 697 |
Långfristiga skulder | 244 669 | 244 669 | 277 669 | 277 669 | 277 669 |
Avsättningar | 5 194 | 5 194 | 3 500 | 3 200 | 3 100 |
Summa skulder | 351 024 | 360 909 | 367 822 | 382 933 | 397 466 |
Eget kapital: | |||||
Anläggningskapital | 116 795 | 133 268 | 108 957 | 126 667 | 148 377 |
Rörelsekapital .minus | 47 659 | 53 173 | 26 653 | 42 064 | 56 697 |
Summa eget kapital | 69 136 | 80 095 | 82 304 | 84 603 | 91 680 |
Summa skulder och eget kapital | 420 160 | 441 004 | 450 126 | 467 536 | 489 146 |
Soliditet | 16% | 18% | 18% | 18% | 19% |