Vänsterpartiets udda förslag: Storsatsa på insekter . Motion från Malin Östh . NT 13 Nov. 2020

Vänsterpartiet föreslår i en motion tre olika åtgärder som ska skydda bin, humlor och andra pollinatörer. ”De är hotade i dag och vi vill göra något för att få till en förändring”, säger Malin Öst (V).

Bin ingen bisak – värna den biologiska mångfalden” kallas motionen som lämnades in till kommunfullmäktige i september.  Bin och humlor har de senaste åren blivit allt med sällsynta, och en tredjedel av dem är rödlistade. Orsaken är bland annat brist på betesdjur och igenväxning i våra hagmarker.

– Det är en viktig fråga med biologisk mångfald. Bin är viktiga pollinatörer, de är grunden för hela vår livsmedelsförsörjning, och de är hotade idag. Kommunen behöver tänka igenom om vi kan göra något för att få till en förändring, säger Malin Östh.

I sin motion vill Vänsterpartiet se över möjligheten att iordningställa fler kommunala markytor som ängsmark.

– Kommunen äger en hel del mark och hur man hanterar den kan man bestämma utifrån olika parametrar. Då kan biologisk mångfald vara en parameter som man lägger in i planeringen. Var det är lämpligt är något som serviceförvaltningen får titta på.

Vänsterpartiet vill också se en generell inriktning som innebär att växter i rabatter ska väljas med biologisk mångfald i åtanke, där det är möjligt.

– Varje år sätter kommunen ettåriga växter i olika planteringar. Det finns så kallade bifoderväxter som pollinatörerna gillar extra mycket. Man kan även där tänka till och ha det med sig när man ska dra upp plantor eller köpa in växter.

Sist men inte minst vill Vänsterpartiet inrätta insektshotell på förskolor, skolor eller på andra platser där det bedöms lämpligt.

– Det blir något roligt man kan göra tillsammans på skolan och det blir också ett sätt att sprida kunskap, säger Malin Östh.

Motionen har gått ut på remiss till de berörda förvaltningarna och barn- och utbildningsnämnden gav motionen bifall vid senaste sammanträdet. Det är redan nu många förskolor som har bihotell och upplever att de skapar nyfikenhet bland barnen, vilket underlättar för lärandet. Enligt förvaltningen är rektorerna i förskolan är positiva till att utveckla samarbetet och skapa fler egna insektshotell.

– Det är jätteroligt att de ställer sig positiva till det, säger Malin Öst.

Serviceförvaltningen har ännu inte tagit beslut i frågan men måste ha svarat före den 22 december. Något datum för när motionen kommer upp i kommunstyrelsen är inte satt och därefter avgörs frågan slutligen i kommunfullmäktige

NT 13 nov. -20