Vårdcentralens öde .. Blogg från Björn Grip

PICT0048Vårdcentralen kan räddas, är rubriken i dagens tidning (14/1). Bakgrunden till den hoppfulla rubriken är att  Anders Eksmo, kristdemokraternas ledamot i regionstyrelsen nu säger att han kommer att gå emot förslaget om nedläggning som kommer på regionstyrelsens bord den 3/2. Det har ju för någon dag sedan blivit känt, att regionens politiska ledning återtagit initiativet och bestämt sig för att lyfta bort delegationen från närsjukvårdsdirektören Monika Hagman.

Sonnie Knutling (s), och Malin Östh (v) har också sagt offentligt att man kommer att rösta emot förslaget om nedläggning om man får chansen att rösta. Det finns dessutom signaler om att fler ledamöter än dessa tre från Söderköping, kommer att rösta emot förslaget om nedläggning.

Rimligen har ”vår vårdcentral” en allierad i Valdemarsvik. Vi vet  att om en nedläggning skulle genomföras här i Söderköping kommer det att leda till konsekvener för Valdemarsviks vårdcentral. Hittills har en läkare bytt till Geria, som ju måste satsa på att nyrekrytera för att klara en förväntad ökad listning, med tusentals patienter. Hittills är det dock ett fåtal som listat om sig. Fortfarande är det 7 700 patienter som är listade vid den offentliga vårdcentralen i Söderköping. Det kan dock förväntas att en del av dessa vänder sig till Valdemarsviks vårdcentral om det trots allt blir en nedläggning i Söderköping. Vårdcentralen i Valdemarsvik riskerar alltså att få fler patienter i en redan ansträngd situation samtidigt som man blir av med läkare. Jag tror dock att den politiska ledningen i Valdemarsvik är uppmärksammade på problemen.

Det viktiga nu är att fortsätta opinionsbildningen. Vi får hoppas att ”aktionsgruppen”, med Elisabeth Petersson och Marja Bergström i spetsen orkar att fortsätta driva frågan ända till ett förhoppningsvis framgångsrikt slut!

// Björn Grip