Medlemsbrev 24 Augusti

Medlemsbrev den 24 augusti 2022

Nu är det full fart i valrörelsen som gäller! Alla kan göra något. I vart fall försöka prata med släkt, arbetskamrater och grannar om valrörelsen och varför varje röst på vänsterpartiet är  betydelsefull om man vill ha ett jämlikare samhälle. Sen är det läge att förtidsrösta för var och en. Möjligheten finns från och med idag, 24/8, på biblioteket.

Annars ser tiden fram till valet ut som följer för oss i Söderköping:

Torsdag 25/8, kl 19(?): Debatt mellan partierna om miljö och klimat i Hörsalen i Norrköping. Arrangör: Naturskyddsföreningen

Lördag 27/8, kl 10: Utdelning av valmaterial utanför Willys. Det är ju Gästabud i innerstan och vi vill inte störa. Kanhända blir det dock några medeltida vänsterpartister som säljer in vårt budskap…

Söndag 28/8, kl 18: Medlemsmöte på Rådhuset. Viktigt att vi är många som kommer när vi nu ska gå in i valspurten. Bland annat ska vi kolla om vi kan göra mer för att nå väljare.

Onsdag 31/8, kl 14-16: Pensionärsföreningarna PRO och SPF ordnar en debatt om äldreomsorgen i Söderköping. Det hela utspelar sig på Vidarlokalen, Munkbrogatan, och Widar Andersson ska vara moderator. Malin Östh representerar oss. Mötet är öppet för alla, så du är också välkommen även om du inte fyllt 65.

Lördag 3/9, kl 10-14: Torgmöte på Rådhustorget. Vi delar ut material och språkar med folk.

5-10 september: Valspurt, mer besked om hur på medlemsmötet den 28/8.

Söndag 11/9: Valdagen, bevakning av vallokaler, säkerställa att det finns valsedlar m m

Söndag 11/9: Valvaka hos Midas på Hållbar och kök från kl 19.45. Partiet bjuder på pinza, men öl och vin står du själv för! Anmälan till Björn Grip, [email protected] eller 070 540 95 79.

Det är mycket som står på spel i det här valet. Och det är jämt. Sifo uppdaterar dagligen opinionsläget. Idag var det 15-tusen röster och ett mandats övervikt för den röd-gröna sidan. Vänsterpartiet har för dagen 7,2 procent av väljarstödet.

Lokalt är det många som tror att det nya Söderköpingsinitiativet – med f d liberalen Ellen Friberg som drivande aktivist och 40 namn på kommunlistan – kommer att få en vågmästarroll. Får ”initiativet” två mandat och dessa tas från den borgerliga sidan kan det blir på så att man kan agera vågmästare. Men det är många osäkerhetsfaktorer. Hur går det för miljöpartiet och landsbygdspartiet. Kommer dessa bägge partier att kunna kravla sig över två procent och därmed få ett mandat?  Väljer borgarna att göra upp med SD om man inte får egen majoritet? Kan centern gå med på det? Ja ni ser. Det är mycket att bevaka och följa under valvakan.

Vi hörs och ses på barrikaderna!

Björn, sekreterare