Våravslutning, final och uppladdning – medlemsbrev den 14 juni

Dramatiken är stor, såväl i den stora som lilla världen. I USA

Dramatiken är stor, såväl i den stora som lilla världen. I USA pågår utskottsförhör om Capitolium stormningen i januari 2021, och Trumps roll i detta . Rådgivare och familjemedlemmar till den förra presidenten vittnar emot honom och säger att han tappade kontakt med verkligheten. Frågan är hur det republikanska partiet reagerar. Vågar partiets ledamöter i representanthuset att gå emot honom? Knappast. Är han en realistisk presidentkandidat en gång till? Vem vet.

I Ukraina bombar det ryska artilleriet successivt ner städerna till ruiner, skrot och damm. Motståndsviljan i Ukraina är fortfarande obruten, även om civilbefolkningen lider. Krigsmaskineriet göder den internationella vapenindustrin, inklusive den svenska. Putin isolerar sig och riskerar liksom Trump att tappa kontakt med verkligheten.

I Sverige har vi gått in i en kaosartad politisk riksdags vecka ytterligare en gång. Pensionsförslaget som vänsterpartiet tog initiativet till och som skulle ge framför allt de fattigaste pensionärerna välbehövligt tillskott, riskerar att stoppas, liksom regeringens budgetförslag. Detta på grund av teknikaliteter. Finansutskottet har, i motsats till Riksdagen in plenum, en borgerlig majoritet som hävdar att man av tidsbrist inte kan behandla det kompromissförslag som innebar att centern ställde upp på vänsterns initiativ och därmed majoritet för regeringsförslaget. Så går det till när politiken tappar allmänhetens förtroende.

I Söderköping går vi också till vårens final. Nästa vecka står det stora slaget i fullmäktige om den strategiska planen, dvs vilken ekonomi och strategisk inriktning som ska ligga till grund för styrningen av kommunen de närmaste fyra åren. Fyra förslag ligger på bordet. Men det är knappast troligt att något rubbar den borgerliga alliansens majoritetsförslag, i synnerhet som borgarna trollar fram ett bättre skatteutfall än vad Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har bedömt. Ändå tvingas borgarna att dra ner ytterligare på skola, vård och omsorg, för att kunna behålla den näst lägsta skattesatsen i Östergötland. Sverigedemokraterna ligger närmast borgarna och föreslår också oförändrad skattesats men har ändå med förslag som inte är finansierade. Sossarna föreslår en krona i skattehöjning och har den bästa siffran på sista raden, d v s ekonomiska överskott som med råge överträffar det så kallade två-procentmålet. Vänsterpartiets förslag är också välfinansierat och har resultat som ligger i paritet med borgarnas förslag, d v s mellan 0,5 – 0,9 procent. Skillnaden är att i motsats till borgarna är vårt ekonomiska mål ett överskott i det ”häradet”.  Vi uppnår således våra ambitioner ekonomiskt. Borgarna misslyckas med att nå sina två procent! Dessutom kan vi föreslå återställare när det gäller Barnomsorg på obekväm arbetstid (Boa), återställa öppettider på Focus, förstärka elevvården, återupprätta hemtjänstnormen så att toaletterna städas varje vecka och inte var tredje, samt avskaffa minutstyrningen inom äldreomsorg och LSS. Bland annat!

Debatten genomförs i fullmäktige den 22/6 med början klockan 13. Den går att följa såväl fysiskt på kommunhuset, eftersom fullmäktige är öppet för allmänheten, som på Söderköpings kommuns hemsida.

Men innan vi har kommit till nästa veckas fullmäktige ska vi ha torgmöte på lördag 18/6, kl. 10 – 13. Det är bra om vi är många som delar ut våra foldrar om vänsterns kommunpolitik. Hör av er till mig om ni kan och vill vara med. Dessutom har vi vårens sista medlemsmöte söndagen den 19:e kl. 18-20 hemma i Marjas och Björns trädgård, rättare sagt i bostadsrätten Kullens trädgård. Det har lovats fint väder och fikat är förberett, Ulf har lovat hemlagad rabarberpaj! Välkomna.

Efter detta tar vi paus i juli, försåvitt man inte åker till Gotland och Almedalsveckan i början av månaden. När vi sedan ses i augusti blir det fullt upp med valrörelsen. Opinionsläget pekar på att valet blir en rysare. Vänsterns siffror i de senaste undersökningarna pendlar mellan 7,8 och 9,4, dvs långt under toppsiffrorna för ett år sedan. Det gäller att vi försöker övertyga såväl våra vänner och bekanta som allmänheten, om att vår politik är bäst för ett jämlikt samhälle. Det gör vi bland annat genom torgmöte varje lördag fram till valet. Skriv upp er för pass antingen på Bernts lista eller digitalt på Zetkin. Grillning, förhoppningsvis såväl politisk som lekamlig, planeras på Ringvägen och i Husby backe. Det blir också en offentlig debatt om äldreomsorgen i Söderköping den 31/8 i Vidarlokalen som pensionärsorganisationerna PRO och SPF anordnar. Det är bra om vi är många som möter upp och stödjer vår representant där.

Till slut, ha en skön sommar, så ses vi i augusti.

Björn Grip , sekreterare

Mobil 070 540 95 79