Medlemsbrev 19 maj 2022

NATO-ansökan inlämnad från Sverige och Finland, men Turkiet och dess president Erdogan sätter käppar i hjulet. Ska bli intressant att se hur långt den svenska regeringen är beredd att överge kurderna och häva vapenembargo mot Turkiet för att nådigt få Erdogans ja till svenskt medlemskap. Frågorna och debatten är viktiga och det finns all anledning att hävda våra argument mot ett inträde. Om regeringen backar från stödet till kurderna har det redan visat sig att en självständig utrikespolitik inte går att upprätthålla om man söker inträde i NATO.

Inga-Carin demonstrerar och agerar mot NATO tillsammans med kamrater i Norrköping. Bland annat blir det en stor demonstration på lördag den 21/5. Du som vill hänga på, kan kontakta Inga-Carin, mobil 070 601 18 94.

Första Maj känns redan länge sen. Anmärkningsvärt lite massmediarapportering. Jag har inte sett nånting om hur manifestationerna gick här i Östergötland. Vill berätta för dom som eventuellt saknade mig i demonstrationsleden i Norrköping att jag fanns i Lund och gick i tåget där. Cirka 800 deltagare, god stämning och bra tal av Ali Esbati.

Den nya rullande valbyrån har varit ute och visats upp förra lördagen 14/5 på Rådhustorget. Lite folk på stan. Vi var dock fem tappra som delade ut vår senaste masstidning. Nu på lördag lär det bli kallt och regnigt. Anders Nyhlén har ingen lista på vem som ska vara ute med byrån och föreslår också av det skälet att vi ställer in den här gången. Vi får se till att få fram listan så att vi kan ta nya tag fr o m  den 28/5.

Kommunfullmäktige ska ha sammanträde den 25 maj. Årsredovisningen är väl huvudnumret. I inledningen skryter KS-ordföranden över den positiva ekonomiska utvecklingen och focus på näringslivet. Jag tror, att när vi dissekerat siffrorna i berättelsen, lär vi upptäcka problemen och hur ihåligt det är.

Ett annat intressant ärende är en interpellation från socialdemokraterna där dom undrar om det inte är dags att avskaffa LOV inom äldreomsorgen. Bakgrunden är att de två företag som arbetat i kommunen har i det ena fallet blivit av med sitt tillstånd, i det andra fallet gått i konkurs. Ska bli intressant att se vad det borgerliga styret svarar.

Vidare har vi en avsägelse från Ellen Friberg (L) när det gäller hennes uppdrag i BUN. Hon vill vara kvar i kommunfullmäktige, men som ”oberoende”. Bakgrunden är att hon är med och startar ”Söderköpingsinitiativet”, som tänker försöka ta sig in i fullmäktige. Enligt min mening borde Ellen avstå även sin plats i fullmäktige.

Vi i vänsterpartiet fullmäktigegrupp har pysslat med motioner. En handlar om jämställd idrott, den andra om ett krav på utredning av hur man bygger upp en vettig fritidsverksamhet igen. Dessa motioner lär presenteras på nästa medlemsmöte innan de sedan eventuellt lämnas in för behandling i kommunen.

Detta var allt för denna gång.

mvh  Björn Grip