Medlemsbrev den 10 februari 2022

Medlemsbreven duggar relativt tätt just nu. Delvis beroende

Medlemsbreven duggar relativt tätt just nu. Delvis beroende på att jag har lite tid att skriva, delvis på att det händer en hel del i partiet just nu.

Partiets kongress genomfördes förra veckan den 4-6 februari. Huvudfrågan var partiets valplattform. En hel del kritik har riktats mot denna. Den ansågs tona ner klimat- och miljöfrågan och istället lyfta fram gröna industrisatsningar, framför allt för att kunna skapa intresse och sympati bland LO-arbetare. Vissa justeringar i valplattformen gjordes. Men min bild är att media försökte förstora de kritiska synpunkterna. Malin som var delegationsledare för östgötarna kommer att lämna en kongressrapport på nästa medlemsmöte, tror jag. Då får vi veta mera.

Nästa medlemsmöte har vi nu på söndag, den 13 februari. Huvudfrågan är valet och valrörelsen. Vårt kommunpolitiska program kommer att behandlas en sista gång innan vi formellt tar beslut om detta på årsmötet den 27 februari.

Årsmötet den 27/2 börjar redan klockan 16. Utöver vårt kommunpolitiska program och sedvanliga årsmötesförhandlingar, kommer även den kommunala valsedeln för vårt parti att spikas. Förslaget på mötesordförande och att leda vårt årsmöte är Jonas Andersson, ledande vänsterpartist i grannkommunen Valdemarsvik. Det blir intressant att få lite information om Valdemarsvik. Det är trevligt om vi blir många.

Senaste kommunfullmäktige 2/2 blev en flopp. Vi hade laddat med tre interpellationer. Nu blev dessa bordlagda till nästa gång, delvis p g a att Marja och jag – som hade varsin interpellation – inte kunde bli uppkopplade där vi befann oss (i norra Jämtland). I övrigt tror jag inte att det skedde några större sensationer på detta fullmäktige. Det mest anmärkningsvärda var att en moderat ledamot  avgick. Det ryktas att denne är på väg över till Landsbygdpartiet. Ett skäl som angavs är att hen är missnöjd med att BUN får för lite pengar till skolan. Detta är intressant och visar att det finns motsättningar och spänningar inom den borgerliga majoriteten. En annan moderat som skulle ta över  avgick också med omedelbar verkan. Nu vet jag inte vad som hände därefter. Malin får väl berätta på medlemsmötet.

Nästa kommunstyrelse (KS) äger rum den 15 februari. Det finns flera intressanta ärenden; Det planerade ”äldreboendet Älgen” och ”Naturvårdsprogram för Söderköpings kommun” är  två intressanta frågor. Beträffande det första har vi varit kritiska. Det är alldeles för stort bland annat. Till frågan hör också att man tänker sig att flytta över boenden på Birkagården, vilket vi tycker är knepigt.    Tjänstemannaförslaget till Naturvårdsprogram är välskrivet. Vi kan sannolikt ställa oss bakom med mindre kompletteringar. Även omfördelning av medel i årsbokslutet blir en intressant fråga. Här föreslås att BUN ska erhålla 2,9 mkr samt Socialnämnden 10 mkr. Vi har inte hunnit diskutera detta i vår grupp, inte heller med socialdemokraterna. Men det är uppenbart att det är besvärligt att få verksamheterna att gå runt på den svältbudget som man tilldelats.

Handelsbanken har fått mycket kritik den senaste tiden i massmedia. Det är framförallt nedläggningen av lokalkontor som gör människor förbannade. Jag antar att ilskan inte blir mindre när den senaste kvartalsrapporten för 2021 presenterades. Där redovisades att bankens vinst aldrig varit större, en ökning med en miljard kr det senaste kvartalet. Samtidigt har hälften av alla lokalkontor i Sverige lagts ned, bland annat vårt kontor i Söderköping. Bland annat Marja och jag skrev en insändare om detta (NT 2/2). Det har resulterat i att vi blivit inbjudna att träffa regionchefen samt kontorschefen i Norrköping. Vad vi ska prata om mera konkret vet jag inte, men en kopp kaffe sitter ju aldrig fel.

Vi skrev en debattartikel redan i våras också redan innan det blev känt att kontoret skulle läggas ned, vilket gjorde att banken reagerade med beklagande telefonsamtal. Dessutom tog vi upp frågan i en interpellation till kommunstyrelsens ordförande. Anmärkningsvärt nog ansåg den borgerliga ledningen att det var en fråga som inte hörde hemma i kommunfullmäktige. Det är inte en politisk fråga utan är ett avgörande för banken, sa bland annat Ingalill Östlund i debatten. Knepigt att inte kommunledningen är beredd att ändå försöka påverka när viktiga institutioner och företag som till exempel banker drar sig bort från landsbygd och mindre samhällen. Det är inte enbart offentliga institutioner som har ansvar för att hela Sverige ska kunna leva, kan jag tycka.

Det var allt för nu. Hör gärna av er med kommentarer till min mail. Sen hoppas jag att vi ses på viktiga medlemsmöten framöver!

Hälsningar,

Björn Grip, sekreterare