Medlemsbrev den 26 januari 2022

Hej!

Medlemsbreven kommer lite ojämnt, lite beroende på när jag har tid att skriva, lite beroende på temperaturen i politiken. Just nu är det en uppbyggnadsfas inför valrörelsen senare i vår och framför allt i augusti-september. Kongressen nu i början av februari blir väl startskottet för vårt parti. Man tar ju då bland annat beslut om valplattform. I morgon torsdag den 27/1 kl 14 har partiet pressträff om vår valplattform. Biträdande partisekreterare Hanna Gedin är den som ska presentera valplattformen. Gå in på partiets hemsida och kolla #vkongress. Så tror jag man ska göra. Är inte helt säker på alla digitala tekniker.

Senaste medlemsmötet nu i söndags den 23/1 fick vi genomföra digitalt. 14 personer mötte upp i zoomlänken. Det får anses bra. Men det är naturligtvis bättre om vi kan träffas i verkligheten. Vi beslöt bland annat att välja Siv Billström till internfeministiskt ansvarig. Närmast för henne blir att lägga förslag på hur vi ska uppmärksamma Internationella kvinnodagen den 8 mars. Vi beslöt också att skjuta på det extra medlemsmötet om valet och valrörelsen. Detta medlemsmöte blir nu söndagen den 13/2 och vi hoppas ju och planerar för att vi kan ha detta i Rådhuset. Kallelse kommer att gå ut cirka en vecka i förväg. Då lär också ett färdigt förslag till nytt kommunpolitiskt program att skickas ut.

Sen blir det årsmöte som tidigare sagts den 27/2. Då spikar vi den kommunala valsedeln och beslutar slutgiltigt om det kommunpolitiska programmet.

Den här veckan (v 4) är det första nämndrundan. Det fanns några ärenden som det säkert blir fortsatt diskussion om. Sossarna i Barn och utbildningsnämnden tar ett nämndinitiativ när det gäller BOA – barnomsorg på obekväm arbetstid och hakar i praktiken på den kritik av nedläggningen som vi har framfört. I Samhällsbyggnadsnämnden är det framför allt den höjda färdtjänsttaxan som vi fortsatt kommer att protestera emot. En 50%-ig höjning är väl magstart. Ingenting har gjorts efter det att det blev återremiss i fullmäktige. Man tycker ju att en koll med närliggande kommuner skulle man åtminstone kunnat kosta på sig.

Socialnämnden dras fortfarande med stort underskott. Dessutom kom frågan om det nya äldreboendet Älgen upp vid sammanträdet igår. Tanken är ju – om vi förstått rätt – att detta ska ersätta Birkagården som anses onödigt personalkrävande. Nu har en diskussion påbörjats där en nedläggning av Birkagården ifrågasätts. Fortsättning följer. Andra saker som socialchefen kommer att informera om är bland annat förändringar kring LOV utförare:

• Alminia tar över Inspireras hemtjänstverksamhet.
  • Axiva har sagt upp sitt LOV-avtal (detta sistnämnda bolag hade jag ingen aaning om!).

I Servicenämnden pratar man mest upphandling av asfaltläggning. Våra företrädare där – Johan Norlund och Siv Billström – är mest överraskade över att upphandlingsprocessen är sekretessbelagd och handläggs av tjänstemän. Lagstiftningen är knepig! Vi uppmuntrade Johan och Siv att ställa frågor om volymer och kostnadsbild.

Den 2/2 blir det nästa kommunfullmäktige som tyvärr fortfarande blir digitalt.  Det är svårt att få flyt i debatten när man pratar digitalt! Det är relativt få frågor som är på dagordningen. Ett samverkansavtal kring gemensamt plan- och bygglovskontor med Valdemarsvik är av visst intresse. Vi kommer att säga OK till detta om inget oförutsett inträffar. Rent principiellt är detta en väg att gå för att effektivisera och också kunna höja kvaliteten på de tjänster som det är fråga om, stadsarkitekt, miljöhandläggare etc. För övrigt blir det fyra interpellationer, en från socialdemokraterna och tre från vänsterpartiet. Malin frågar ”Hur arbetar kommunen med Huskurage?” Vi fick bifall på en motion om detta för något år sedan, men vi är rädda att inget har hänt. Marja frågar om Brunnslasarettet – Vad händer? När händer det? Bakgrunden är att det för ett par år sedan beslöts om att renovering skulle göras. Sen har inget hänt och byggnaden förfaller. Vi misstänker att den borgerliga majoriteten är oeniga. Moderaterna vill nog riva, men centern vill göra något åt situationen, men är villrådig om ändamålet med byggnaden. Jag (Björn) kommer att fråga om Hastigheter i tättbebyggt område. En översyn av hastigheterna pågår. Särskilt Östra Rydsvägen är problematisk med höga hastigheter vid Nyströmska skolan. Sossarna interpellerar om Bergaskolan och arbetsmiljön för personal och elever.

Några motioner är också på väg in, men kommer knappast upp denna gång. Det gäller dels att Söderköping ska gå med i klimatnätverket, vilket inte borde vara kontroversiellt. Dels är det fråga om EPA-traktorernas framfart. Vi har ett utkast som går ut på att man ska försöka hitta samarbete med någon bilverkstad och hitta ytor för bilkörning där man inte stör allmänheten.

Slutligen, det är dags att betala medlemsavgiften! Gå in på partiets hemsida och kolla hur man gör, försåvitt ni inte fått en avi i brevlådan. Det bör komma en sådan i dagarna. Lika bra att betala direkt så att man inte glömmer. Pengarna behövs! Men ännu viktigare är att påverka vänner och släktingar att komma med i partiet. Vi ska väl bli femtio här i Söderköping innan sommaruppehållet?

Söderköping den 26 januari 2022

Björn Grip, sekreterare