Medlemsbrev . 15 december 2021

Medlemsbrev, det sista för året, den 15 december 2021
Hej igen!
Jag tror att det kan finnas behov av ett brev till innan vi tar julledigt. Dels finns det i den lokala politiken frågor som är värda att uppmärksamma. Dels vill jag påminna om vissa saker.
Och så vill styrelsen naturligtvis önska GOD JUL och Gott Nytt År.
Lokalpolitiken: Vi har haft årets sista kommunfullmäktige 8/12, och fullmäkigeledamöterna behövde nyttja tiden fullt ut även denna gång, dvs från kl 17 till 22. Två frågor är värda att särskilt uppmärksamma:
– Interpellation om kostnadsfördelningen mellan privat och kommunal hemtjänst. Det var vår Malin som lämnat in interpellationen. Det hon uppmärksammat var att de
privata utförarna i genomsnitt har 35 timmar/månad till sina äldre i hemtjänsten, medan den kommunala hemtjänsten har 25/timmar. Hennes fråga gällde vad detta
kan bero på. Boel Holgersson centerpartiet och social-nämndens ordförande, svarade att det är svårt att veta. Sen betonade hon att det är biståndshandläggarna som avgör hur många timmar som varje biståndstagare ska ha rätt till. I meningsutbytet som följde tappade Boel humöret och menade att det inte är lönt att svara eftersom vänsterpartiet väcker frågor utifrån ideologiska perspektiv och bara vill komma åt privata utförare. Beklagligt. Faktum kvarstår – privata utförare har
10 timmar mer i månaden genomsnittligt att utföra sina omsorgstjänster jämfört med den kommunala hemtjänsten. Det är anmärkningsvärt! Vi behöver borra vidare i den här frågan.
– Ärende 7 handlade om detaljplanen för Slussportens väganslutning. Här pläderade Anneli Sjöberg (SD) för att frågan ska återremitteras. Hon fick medhåll av Ingalill
Östlund (L). Vi i vänsterpartiet var lite i beråd eftersom argumentationen liknade den som vi framfört för ett par år sedan. Vi ansåg dock att nu är detta för sent. Om vi
skjuter på frågan och återremitterar ärendet lär det bli fördröjningar av hela E22- bygget. Vi i vår fullmäktige-grupp tror att man får acceptera att allt inte blir optimalt
när det gäller E22:ans nya sträckning. Man kan till och med tvingas acceptera lösningar som är riktigt dåliga. Ytterligare förseningar av den nya vägsträckningen är
dock ännu sämre. Det vill vi inte ha skulden för att ha bidragit till.
– I den här veckan är det dags för en ny omgång nämndmöten. Det som framför allt har väckt uppmärksamhet är Barn- och omsorgsnämndens ärende om att lägga ner Barnomsorg på obekväm arbetstid. Att få till ett ”nattis” var vänsterpartiets förtjänst genom en motion 2012. Nu vill den nuvarande borgerliga majoriteten lägga ner nattis, med hänvisning att det är för få som nyttjar tjänsten och att det därmed blir dyrt per timma. Tio barn nyttjar tjänsten idag, vilket är mer än vad som var fallet de första åren. Socialdemokraterna är emellertid nu också kritiska. Det är klart att det handlar om att medborgarna måste kunna lita på att möjligheten finns. Och kommunen bör ju vara tydlig med att detta finns. Man måste anstränga sig för att göra tydligt att möjligheten finns. Många med natt- och skifttjänst har säkert behov
av detta. Vi får se vad beslutet blir idag, onsdag.
– Ett annat ärende som tilldrar sig intresse är att Servicenämnden tar beslut om bidrag till föreningar- och studieförbunden. Bidragen har försämrats under den senaste mandatperioden. Vi har förberett en protokolls-anteckning där vi markerar att stödet till föreningar och studieförbund är viktigt och bör återställas. Det borde vara
självklart för alla, i synnerhet som alla partier betonar värdet av civilsamhällets betydelse. Då kan man inte sakta strypa genom att minska grundstödet, införa lokalhyra i kommunens lokaler och begränsa arrangemangsstödet.
Kongressen: Det har varit val av kongressombud de senaste veckorna. Vi kan notera att Malin Östh från vår partiförening var den enda kandidaten som fick tillräckligt antal röster för att bli vald i den första omgången här i Östergötland. Det innebär att vi har en direktkanal om vi har synpunkter på valplattform och annat som ska beslutas på kongressen i februari.                                                   Kolla på valplattformen på partiets hemsida. Vill du påpeka något du vill förändra så ta upp det med Malin!
Tyvärr har inte det digitala rösträttsförfarandet fungerat särskilt bra. Själv fick jag beskedet att jag inte fanns med i röstlängden. Jag fick vända mig till Ricardo Olivares, vår
distriktsombudsman, för att kunna rösta. Ska vi kunna använda digitala hjälpmedel måste det vara lättillgängligt och enkelt att använda.
Valrörelsen: Vi går snart in i valåret. Söndagen den 23 januari har vi därför ett extra medlemsmöte för att diskutera upplägget av vår valrörelse. Jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära och vad styrelsen tänker sig att vi ska ta upp. Naturligtvis bör det bli klart för oss vad den centrala valplattformen innebär. Vi ska väl också ha en sista remissrunda kring vårt kommunala program. I Norrköping kommer man att ringa upp alla medlemmar för att höra vad alla medlemmar kan tänka sig att göra i valrörelsen. Vi får se om vi ska försöka något liknande i Söderköping.
Överhuvudtaget satsades mycket på att ringa upp medborgare i förra valrörelsen. Men upplägget att ringa upp slumpmässigt så att det kan bli en medborgare i Korpilombolo eller nån annanstans i landet och prata politik är inte lockande för mig. Däremot om det blir fråga
om att ringa lokalt i kommunen tycker jag att det skulle kunna vara intressant. Vi får väl se. Ingen ska dock känna sig tvungen att göra något som hen inte vill eller känner sig bekväm med.
Vänsterpartiets kommunala valsedel: Vi behöver också ha klart vänsterpartiets kommunala valsedel och dess sammansättning. Den fastställs på årsmötet i februari. Meddela valberedningen – Marja Bergström, [email protected], Björn Göransson,
[email protected], eller Anders Nyhlén, [email protected] – om du vet någon som
du tycker platsar. Eller tala om att du själv vill vara med på valsedeln. Du kan naturligtvis också tala om (nominera) vem du tycker ska stå på de främsta platserna. Hitintills har 25 personer sagt ja till att låta sig nomineras.

Tills sist:                                                                                                              Ha nu en Fröjdefull Jul och ett Gott Nytt år! Vi ses och hörs efter helgerna.

Kamratliga hälsningar
Björn Grip, sekreterare