Medlemsbrev 16 November. 2021

Medlemsbrev 16/11

Hej!

Skriver detta när ekot meddelar att Magdalena Andersson begärt och fått utsträckt tid för att sondera möjligheterna till att få majoritet i riksdagen för en regering ledd av henne. Spännande tider. Hoppas verkligen att Nooshi med flera lyckas i förhandlingarna. Det är svårt att veta vad som kan komma ut av dessa. Frågorna om höjda pensioner och bättre sjukförsäkring kan ju knappast ändras i den budget som ska tas i nästa vecka. Men det finns kanske utvägar, vad vet jag. Ännu viktigare på sikt är ändå att vänsterpartiet erkänns och behandlas som en jämbördig part med andra partier (läs centern) som ingår i regeringsunderlaget.

Lokalt och regionalt går vi in i ett intensivt skede inför valrörelsen. Distriktets årskonferens (DÅK) går av stapeln lördagen den 27 november. Där ska ett regionprogram beslutas, dessutom riksdags- och regionlista fastställas. Provval har hållits med förhållandevis gott deltagande, närmare 40 procent av partimedlemmarna röstade.

Till riksdagen fick nuvarande riksdagsledamoten Linda Snecker, Norrköping, 139 röster. Därefter följde Nicklas Lundström, också Norrköping, 98, Tobias Holmberg Norrköping, 75, Anders Lind, Kinda, 70, samt Malin Östh, Söderköping, 68.  Nicklas har meddelat att han inte kandiderar längre.

Till regionen var röstsiffrorna betydligt jämnare. Flest röster fick Ricardo Olivares, Norrköping och ombudsman i distriktet, 163. Därefter följde Emil Broberg, Linköping, gruppledare idag, 154. Vidare Malin Östh, Söderköping, 148, Jessica Eek, Linköping, 109 och Mona Olsson 87. Nu väntar vi med spänning på valberedningens förslag till listor inför DÅKens avgörande beslut.

Valberedningen har emellertid redan lämnat ett förslag till kongressdelegater. Partiet ska ju genomföra en kongress i februari och där bl a besluta om valplattformen. I valberedningens förslag finns Malin Östh från vår partiförening med. Medlemsomröstningen avgör vilka som får åka. Bifogar här mailet från valberedningen om förslaget samt hur man går tillväga när man röstar. Om något är oklart, ring mig 070 540 95 79, så ska jag försöka hjälpa dig.

Valberedningens förslag på kongressombud
Vänsterpartiet håller kongress i Stockholm 4–6 februari 2022. Kongressen kommer bland annat att anta valplattform för Vänsterpartiet och välja den partiledningen som ska leda oss i valrörelsen.
Vänsterpartiet Östergötland har 7 ombud på kongressen. Med start den 22 november kan alla medlemmar i Östergötland delta i kongressombudsvalet och välja vem som ska representera partidistriktet på kongressen. Du kommer att kunna rösta antingen digitalt på partidistriktets valhemsida vkongress.zetkin.org/ostergotland (Obs öppnar den 22/11) eller per post.
Mellan den 22 och 29 november kommer du att kunna logga in antingen med ditt mobila bank-ID (gäller för dig som har personnummer i medlemsregistret) eller med den kod du kommer att få med personligt brev från Vänsterpartiet Östergötland.

Vill du hellre rösta med post?

Då ska du meddela detta till Vänsterpartiet Östergötland på mejl: [email protected] så skickar jag valsedlar och röstkuvert för poströstning. Tänk på att meddela i så god tid så att vi hinner få din poströst i retur senast den 30/11.

Valberedningens förslag på kongressombud:

Kandidatpresentationer

Ordinarie ombud, partiförening
Malin Östh, Söderköping
Sofia Frithioff, Linköping
Björn Alling, Linköping
Melinda Kandel, Norrköping
Sara Perlman, Norrköping
Olof Carlstein, Norrköping
Olle Forsell, Ydre

Följande föreslås som ersättare: (denna ordning)
Mona Olsson, Norrköping
Kerstin Sagström, Linköping
Jonas Andersson, Valdemarsvik
Lilibet Gustafsson, Finspång
Anders Lind, Kinda
Marcus Posada, Norrköping
Marie A Matsson, Norrköping

Kandiderar till ordinarie och ersättare men ej föreslagna:
Amy Berglund, Linköping
Elin Andersson, Linköping
Tobias Holmberg, Norrköping
Nina Marliden, Kinda
Joakim Häggkvist, Mjölby

Kandiderar till ersättare:
Helene Alpfjord Wylde, Norrköping

När nu det börjar bli klart med riksdag- och regionlistor är det dags att också tänka på kommunlistan. Hur den ska se ut avgörs på vår årskonferens i februari nästa år. Men det börjar bli dags att tänka efter vilka som kan och vill stå på den listan. Du får gärna också tala om vem/vilka som du vill ska toppa listan. Lämna uppgifterna om allt detta till vår valberedning, som består av Marja Bergström, [email protected], Björn Göransson, [email protected] samt Anders Nyhlén, [email protected]. Du får självklart också anmäla att du själv är intresserad. Hittills har följande personer tackat ja till att finnas med på vår kommunlista:

Pia Axelsson                        Marja Bergström

Siv Billström                        Kerstin Zetterberg

Lars-Inge Calderon         Janne Emanuelsson

Bagher Gholami                Leif Karlsson

Björn Grip                             Björn Göransson

Birgitta Malm                     Ulf Martin

Johan Norlund                    Anders Nyhlén

Ingemar Pålbom              Soile Merilä

Yehuda Scherl                     Bernt Schneider                  J

Jonas Söderlund                Malin Östh

Michael Wängsjö

Jag tror att vi mera formellt bestämmer på nästa medlemsmöte, söndagen den 21 november, om hur nomineringarna ska gå till. Men i allt väsentligt blir det så som jag här har beskrivit.

Som sagt, medlemsmötet kommer att ta upp detta med nomineringar och jag förmodar också annat som har med förberedelserna inför valet att göra. Varmt välkomna till Rådhuset på söndag!

Björn Grip, sekreterare

Styrelsen Vänsterpartiet Söderköping