Medlemsbrev den 18 oktober 2021

Nu har vår partiförening genomfört nomineringar till Riksdag

Medlemsbrev den 18 oktober 2021

Nu har vår partiförening genomfört nomineringar till Riksdag och Region.

Till Riksdagen nominerar vi:

• Malin Östh, Söderköping
  • Johan Norlund, Söderköping
  • Anders Lindh, Kinda
  • Linda Snecker, Norrköping
  • Tobias Holmberg, Norrköping
  • Nicklas Lundström, Norrköping
  • Jonas Andersson, Valdemarsvik

Medlemsmötet beslöt också att låta varje närvarande medlem peka ut de tre personer som man vill ska toppa listan, dock utan inbördes rangordning. Sjutton personer var med på medlemsmötet. Av dessa ville 16 personer se Malin Östh som en av tre som toppar listan. Bland övriga nominerade fick Anders Lindh, Kinda 9 röster samt Linda Snecker och Tobias Holmberg, båda från Norrköping, som fick sju röster.

Anders är distriktsordförande, ett uppdrag som han har skött bra.  Han är också synnerligen aktiv i Kinda partiförening. Under de två senaste mandatperioderna har partiföreningen fördubblat sitt väljarstöd, mycket tack vare Anders. Han är också aktiv i PRO, där han är ordförande i Kinda samt ledamot av distriktsstyrelsen.

Linda Snecker är vår nuvarande riksdagsledamot. Hon är inne på sin andra mandatperiod och kandiderar för en tredje. Hon är ledamot av justitieutskottet och rättspolitisk talesperson i partiet.

Tobias Holmberg är en ung, aktiv partimedlem. Han är politisk sekreterare för Linköpings fullmäktigegrupp och aktiv i regiongruppen. Dessutom är han kassör i distriktsstyrelsen.

Till Regionlistan nominerade partiföreningen:

• Malin Östh, Söderköping
  • Ulf Martin, Söderköping
  • Jonas Söderlund, Söderköping
  • Jonas Andersson, Valdemarsvik
  • Mona Olsson, Norrköping
  • Emil Broberg, Linköping

Jonas Andersson är ordförande och dessutom gruppledare för v-gruppen i Valdemarsvik. Han är också aktiv i regionfullmäktige liksom ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Mona Olsson har den här mandatperioden varit ledamot i regionfullmäktige samt i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Emil Broberg är gruppledare sedan 2010 i vänsterpartiets regiongrupp. Han är dessutom gruppledare i SKR:s v-grupp (SKR=Sveriges kommuner och regioner).

Någon rangordning beträffande dessa nomineringar gjordes ej.

Nomineringsprocessen: Nu går arbetet med att fastställa våra listor vidare. Nästa steg är ett provval. Samtliga medlemmar i distriktet får under nästa vecka, vecka 43, ett brev från distriktet med en valsedel, där samtliga nominerade till Riksdag och Region från vårt parti kort presenteras. Du som medlem har sedan att skicka tillbaks den ifyllda valsedeln till partidistriktets valberedning. Jag tror att röstperioden är en vecka. Det är viktigt att delta i provvalet om vi vill påverka valsedelns slutliga utformning.

Steget därefter är att valberedningen lämnar ett förslag på hur listorna ska se ut. Detta kommer sedan att debatteras och fastställas på partidistriktets valkonferens i slutet av november. Våra ombud på valkonferensen är Marja Bergström och Malin Östh. Ulf Martin är utsedd som ersättare.

Det är snart dags för vänsterpartiets kongress. Jag tror att den ska genomföras runt Trettonhelgen. Vi har fått uppmaning från distriktsledningen att nominera såväl våra kongressombud här från Östergötland som till uppdrag i partiet centralt – partistyrelse, partiordförande mm. I partistyrelsen finns från Östergötland idag Nicklas Lundström, Norrköping.

Vår nuvarande partiordförande sen ett år tillbaks är ju Nooshi Dadgostar. Vad jag vet ställer hon upp för omval.

Partidistriktets valberedning ([email protected]) vill ha nomineringar av ombud senast den 29/10 och nomineringar till centrala uppdrag senast den 3/11. Partiföreningens styrelses kommer att göra nomineringar, men varje medlem har också rätt att göra nomineringar.

Det har varit fullmäktige den 6/10, men jag var inte med. Enligt Malins rapport på medlemsmötet hade vänsterpartiets frågor tagit mycket plats eftersom två motioner och en interpellation från vårt parti debatterades (se Malins bifogade rapport nedan).

Malin presenterade också en ny motion, som hon lämnat in – ”Dags att göra det hälsosamma schemat mindre ohälsosamt”. Flera medlemmar berömde motionen och menade att den bör kunna få stor och positiv uppmärksamhet, inte minst bland Kommunals medlemmar.

Partimötet igår, den 17/10 var välbesökt och det känns bra. Flera relativt nya medlemmar är aktiva och gör kloka inlägg. Vi växer stadigt och är över 40 medlemmar i vår förening. Men vi behöver bli ännu fler, så uppmuntra anhöriga, vänner och arbetskamrater att ta steget och bli medlemmar. Man väljer själv hur aktiv man vill vara. Sen känns det bra om man också kan och vill vara aktiv. Nu när valrörelsen närmar sig är det bra ju fler vi är som syns på gator och torg.

Hälsningar,

Björn Grip, sekreterare, v-Söderköping

Bilaga:

Lite korta, snabba rader från fullmäktige:

På senaste kommunfullmäktige hade vi från Vänsterpartiet två motioner och en interpellation.

Interpellationen handlade om sommarsemestrarna inom omsorgen där man delat in sommaren i tre perioder; juni, juli och augusti. Vi har blivit kontaktade av medarbetare som är mycket kritiska till den rigida modell man infört där medarbetarna inte ges möjlighet att vare sig önska eller byta semesterperiod, vilket betyder att man alltså inte kan synka sin semester med familj eller övrigt nätverk. Många har också semester (tidigt i juni och sent i augusti) då deras barn inte har sommarlov. Vi ställde frågor om hur detta överensstämmer med målet om kommunen som en attraktiv arbetsgivare samt lyfte risken att det kan göra det svårare att behålla och rekrytera personal. Det blev en lång debatt på fullmäktige. Vi kommer inte släppa frågan utan återkommer. Vårt mål är att modellen ska skrotas.

Motioner, en om att upprätta en solkarta där vi fick avslag och en om att inrätta ett miljöpris där vi fick ett besvarande. Båda motionerna resulterade i ganska långa debatter, tydligt på båda att majoriteten står svarslös och saknar politik på miljöområdet.

På fullmäktige fanns också en informationspunkt om kommunens va-nät, vilket är mycket eftersatt efter många år av bristande underhåll. Behovet av (kostsamma) åtgärder betonades starkt av föredragande tjänstepersoner. Vi lyfte perspektivet hur detta ska bekostas, dvs är det rimligt att en historisk skuld ska belasta taxekollektivet?

Malin