Medlemsbrev . Juni 2021

Hej!

Läget i Sveriges Riksdag är just nu dramatiskt och det förekommer sannolikt mycket kontakter hit och dit för att undvika en förtroendeomröstning om Stefan Löfvén som statsminister. Anledningen känner ni till, utredningsförslaget om fri hyressättning i nybyggda hyresbostäder. Detta är ett sätt för centern och liberalerna att underminera hyresgäströrelsen och dess möjlighet att vara förhandlingspart vid hyressättning. Något som dessa nyliberala partier tvingat fram i januariöverenskommelsen (JÖKen).

Vad kan bli resultatet av ett misstroendevotum? Flera personer har frågat mig. Det är inte så som det ofta påstås, att då kommer en Kristersson-ledd regering med stöd av SD att tillträda. Som flera seriösa kommentatorer påpekar, har Löfvén två möljligheter om det nu blir en förtroendeomröstning som han förlorar.

• Löfvén går till talmannen och begär att få bli entledigad.
  • Löfvén utlyser nyval.

Om det förstnämnda inträffar blir det (högst) fyra talmansrundor, där talmannen försöker utröna vem som kan få parlamentariskt stöd, d v s kan tolereras av en majoritet i riksdagen. Det troliga är att Löfvén då kommer att få stöd att bilda en ny regering, antingen en s-ledd minoritetsregering som får stöd av tillräckligt många partier och som sannolikt också får inflytande på budgeten och andra viktiga frågor. Eller väljer han att ta med ytterligare något/-ra partier i regeringen och knyter därmed partierna som ingår ännu närmare varandra.

Om det blir nyval blir det valrörelse och val nån gång i slutet av september. Det måste vi i vänsterpartiet ha beredskap för runtom i landet.

Här i Söderköping har vi vårens sista sammanträde nu den 23 juni. Då beslutas om kommunens strategiska plan. Borgarnas förslag finns på kommunens hemsida, vilket är anmärkningsvärt. Som Edvard Hollertz skrev i en NT-ledare (15/6), Bort med Alliansen i Söderköping, är det anmärkningsvärt att majoriteten använder hemsidan för renodlad propaganda för sitt förslag när det gäller strategisk plan och budget. Detta är otillständigt och jag hoppas att det blir en debatt om detta på fullmäktige.

Borgarnas förslag innebär fortsatta nedskärningar, inte minst inom socialnämndens och skolans områden.

S+v har förslag om budgetförstärkningar, och därmed kan man undvika nedskärningar och till och med göra vissa förstärkningar inom hemtjänst, LSS, barnomsorg och skola. Sossarna föreslår en skattehöjning med 1 krona medan vänsterpartiet nöjer sig med att föreslå 50 öre. Vårt förslag har en snävare marginal när det gäller att balansera budgeten.

Utöver strategisk plan ska fullmäktige behandla flera motioner:

• Utveckla kommunala arbetsmarknadsinsatser, en motion av vänsterpartiet som fått avslag av majoriteten men stöd av socialdemokraterna.
  • Bin är ingen bisak, värna den biologiska mångfalden, också en motion av vänsterpartiet som förmodligen förmodligen kommer att bifallas.
  • Utred konsekvenserna av TES-systemet, även detta en motion från vänsterpartiet. Den får avslag men lär stödjas av socialdemokraterna.
  • Avskaffa minustyrningen i hemtjänsten, är en motion av socialdemokraterna som har samma syfte som v-motionen om TES-systemet. Vi kommer att stödja socialdemokraterna.
  • Utred förutsättningarna att behålla fastigheten Bostebo 5:6 i kommunal ägo, en SD-motion som gäller Stenbrinken i Sankt Anna. Förslaget avslås och är egentligen överspelat eftersom LP-stiftelsen (pingströrelsen) har köpt fastigheten.

Vänsterpartiet har ytterligare motionsförslag på gång, som dock inte kommer med den här gången:

• Upprätta solkartor för att kartlägga solenergipotentialen
  • Inga marknadshyror i allmännyttan
  • Gör om näringslivsrådet till ett arbetsmarknads- och näringslivsråd

Det här är vårt sätt att försöka ta upp viktiga och aktuella frågor. Vill du veta mer? Hör av dig till Malin Östh, vår gruppledare, 073 047 32 35 eller [email protected]. Du får också gärna komma med uppslag till ytterligare motioner. Nu gäller det att vara ännu mer aktiv med tanke på kommande val, oavsett om det nu gäller nyval om några månader eller ordinarie val om ett drygt år.

Vi har medlemsmöte nu på söndag, 20/6, klockan 17, hemma hos Marja och mig i trädgården på Sturegatan 9 (Morfars kulle). Anmäl dig till [email protected] senast idag lördag. Det blir lite sommarfika och en friare diskussion, där måndagens förtroendomröstning om Löfvén lär bli det stora samtalsämnet. Men vi ska hinna prata lite om lokalpolitiken i Sörping också!

Ha det bra i värmen, sök er till skuggan! Hoppas vi ses på söndag, Om inte ha en skön sommar. Detta blir förmodligen det sista medlemsbrevet under vårterminen.

För styrelsen, v-Söderköping

Björn Grip, sekreterare