Medlemsbrev 27 Maj . 2021

Hej!

Ett litet livstecken så här mellan hägg och syrén, även om det är svårt att upptäcka mellanrummet nuförtiden så som klimatet har blivit de senaste åren.

Vi hade fullmäktigemöte igår, den 26 maj. Det var livat. Framför allt två debatter blev långa, intressanta och tydliggjorde skillnaderna mellan vänster och höger i kommunpolitiken.

1. Interpellationsdebatten kring landsbygdsfrågor. Interpellationen skrevs redan när det blev känt att Handelsbanken kommer att lägga ner sitt kontor här i Söderköping. Den skulle besvarats vid förra fullmäktigemötet, men hanns inte med då. Därför var vi oroliga att det skulle kännas överspelat. Men icke så! Marja Bergström (v) hade ställt interpellationen till Ulric Nilsson (c), vice ordförande i kommunstyrelsen, även om den kanske skulle ha ställts till Martin Sjölander (m), som ks-ordförande. Men eftersom den senare offentligt sagt att det inte går att göra något ställdes frågan till Ulric. Även han tyckte dock att man inte ska agera när företag och myndigheter försvinner från mindre samhällen, vilket man kan tycka var förvånande med tanke på att centern gärna vill framstå som landsbygdens främsta försvarare.

Borgerligheten var riktigt aggressiva i sin hållning. Ingalill Östlund (L), tyckte till och med att interpellationen inte borde få ställas, eftersom den inte rörde kommunala angelägenheter.

Debatten tydliggjorde ideologiska skillnader där borgerligheten med stöd av SD anser att man ska förlita sig på marknadskrafterna, medan en bred vänster anser att man måste försöka påverka viktiga aktörer och säkerställa en god samhällsservice även i små samhällen och på landsbygden.

1. Avskaffa LOV hade socialdemokraterna motionerat om. Bra att man i det partiet bytt åsikt och nu inser nackdelarna med privata aktörer inom hemtjänsten. Sossarna var ju faktiskt med och införde LOV 2015 tillsammans med moderater och miljöpartister. Även här visade borgerligheten, inklusive SD, en enad front i sitt försvar för LOV och privata alternativ. Detta trots att det är uppenbart att de privata vårdföretagen, Inspirera och Alminia, tillåts att välja var och vad man ska jobba med. De finns enbart inom centralorten. De slipper alltså landsbygden med längre körsträckor, och dom slipper de icke lönsamma delarna av verksamheten som matutkörning, natt och jour. För mig är det uppenbart att valfriheten som borgarna pratar lyriskt om främst gäller vårdföretagens rätt att välja var och med vad man skall arbeta.

Malin Östh (v), räddade debatten ur vänsterns synvinkel. Tyvärr var socialdemokraterna inte särskilt vässade i sin argumentation. Även här blev de ideologiska skillnaderna tydliga – borgarna slåss för privata alternativ medan vänstern är tydlig i sin kritik. Juridiskt krångel och bråk kring tolkningar av avtal, liksom orimligt mycket tid på uppföljning leder till sämre effektivitet. Dessutom lyfter s och v det principiellt osmakliga i att skattepengar går till vinst i stället för vård och omsorg. Bra dock, att socialdemokraterna valt sida i debatten. Det har också blivit uppenbart att Sverigedemokraterna allt tydligare lierar sig med övriga borgerliga partier.

1. Till slut kunde vi notera att vänsterpartiet får ytterligare en ersättare i socialnämnden. Eftersom miljöpartiet inte kan fylla platsen efter Åsa Mägi som avgick för mer än ett halvår sedan, blev vi överens om att vänsterpartiet ska ta platsen. Det blir Janne Emanuelsson, lärare och boende i Bottna som kommer med i den viktiga nämndens arbete. Ulf Martin och Kerstin Zetterberg är vänsterpartiets andra företrädare i socialnämnden.

Vänsterpartiet i Söderköping växer glädjande nog. Jag hade kontakt med particentralen och fick då reda på att vi är 41 medlemmar. Sex nya medlemmar har gått med under april och maj. Visserligen har några inte betalt medlemsavgiften för 2021, men det hoppas vi snart blir gjort. Vi ska från styrelsens sida också försöka bli bättre att följa medlemsutvecklingen och ta personlig kontakt med nya medlemmar. Det nya medlemsregistret som sköts centralt, gör att styrelsen inte självklart vet vad som händer när det gäller hur och vilka vi är i vår partiförening. Men tänk om vi kan förmå ytterligare 10 personer komma med! Då blir vi över 50 personer vilket gör att vårt inflytande växer också i partidistriktet. Det är viktigt oavsett hur mycket man sen kan tänka sig att vara aktiv. Den frågan om graden av politiskt deltagande kommer dock snart ställas till alla medlemmar och sympatisörer.  Vi närmar ju oss den tiden då det gäller att skapa den nya valsedeln för vänsterpartiet i kommunvalet (och även de andra valen för den delen). Vi ska i vart fall inte bli färre än de nitton som med sitt namn förra gången visade att man står för vänsterpartiets politik.

Men innan dess ska vi ha en sommar som förhoppningsvis snart kommer med sol och värme. Ännu något medlemsbrev innan vi tar ledigt kan ni dock räkna med. Hör gärna av er med synpunkter på både innehåll i de här breven och hur vi kan förbättra kommunikationen mellan styrelse, medlemmar och sympatisörer.

Björn Grip, sekreterare

Mail: [email protected]