Medlemsbrev den 23 april 2021

Politiken rullar på även om det mesta sker digitalt. Naturligtvis sker politik och opinionsbildning även på andra sätt. Häromdagen kom gratistidningen Vänstern i Söderköping i min brevlåda. Jag hoppas att fler har fått den. Om inte, kontakta Ulf Martin, mail [email protected].  Det är en lättläst och bildrik tidning, som förutom en stor bild på vår partiledare Nooshi Dadgostar, också innehåller artiklar och intervjuer om äldreomsorgen i kommunen. Bland annat intervjuas Malin Östh om vänsterpartiets kritik av den borgerliga ledningens minutstyrning av hemtjänsten. Detta lyfts också fram i kortintervjuer av personer som jobbar eller har jobbat inom omsorgerna i kommunen. Mer av delaktighet i upplägget av jobbet för personalen är ett tydligt budskap i artiklarna.

I nästa vecka är det kommunfullmäktige igen, närmare bestämt den 28/4. Huvudnumret på dagordningen är bokslutet för kommunen. Detta visar på ett förhållandevis stort överskott, huvudsakligen beroende på att coronastatsbidragen inte använts till verksamhet. Vår kritik går ut på att det är fel att inte nyttja pengarna utan låta dessa ligga kvar oanvända. Det ska bli intressant att lyssna på debatten som ju går att följa på kommunens hemsida.

Vår motion om att medvetet skapa bättre förutsättningar för bin, Bin är ingen bisak, har glädjande nog bifallits av kommunstyrelsen. Förhoppningsvis klubbas bifall även i fullmäktige.

Två interpellationer har lämnats in från vårt håll, dels har Malin ställt en fråga till Martin Sjölander om bostadsbristen och dels frågar Marja retoriskt Ulric Nilsson om han vill främja landsbygdsutveckling. Detta med anledning av den lama kommentar som Sjölander lämnade gällande Handelsbankens besked om nedläggning av lokalkontoret här i Sörping.

Slutligen vill jag påminna om att vi har digitalt medlemsmöte på söndag klockan 18. Framför allt ska vi diskutera avsnittet Klimat och miljö i vårt nya kommunala handlingsprogram. Björn Esping, ordförande i Naturskyddsföreningen kommer att vara med och kommentera förslaget som Malin kommer att presentera. Det bör bli intressant och spännande att vara med i diskussionen. Kontakta Bernt, [email protected] om du kan och vill vara med.

Nu är det snart ”träna med Sofia” på TV och det vill jag inte missa! Därför slutar jag här och hoppas att vi snart kan träffas på fysiska medlemsmöten igen.

Björn Grip, sekreterare

V-Söderköping

Ps: Glöm inte Första Maj-sändningen från partiet. Nooshi håller huvudanförandet. Gå in på www.vansterpartiet.se och klicka dig fram.