Medlemsbrev den 14 april 2021

Hej!

Nu är vi mitt i våren. Visserligen kylig, men det innebär också att blomningen varar längre. Det blåser kallt också politiskt. Det nya blå-bruna samarbetet formeras allt tydligare. Och det
är uppenbart att Åkesson håller i taktpinnen. Bland annat när det gäller migration och integration driver han de andra partierna allt längre i en främlingsfientlig och nationalistisk
riktning. Vänsterpartiets dilemma är hur kan vi skapa en motkraft och samtidigt hålla öppet möjligheterna att skapa en röd-grön majoritet där centern ingår och därmed förutsättningar
för en regering som är bättre än om Åkesson-Kristensson-Busch skulle få majoritet. Sabunis parti lär ju få svårt att klara spärren till riksdagen. Få lär sakna Liberalerna om de försvinner,
men chanserna för de blå-bruna att få majoritet blir mindre.

Här i Söderköping är den borgerliga majoriteten betryggande. 21-18 är mandatfördelningen mellan den borgerliga alliansens majoritet och samtliga oppositionspartier. Inom oppositionen har SD fem mandat, Landsbygdspartiet och miljöpartiet vardera 1 mandat. S har åtta och v(i) har tre platser i KF. Men även relativt små förändringar i valet kan förändra situationen och därmed göra en
fungerande majoritetsbildning besvärlig. Några funderingar:

– Kommer Landsbygdpartiet (LpO) och miljöpartiet (mp) att klara sig kvar i fullmäktige . Ställer man överhuvudtaget upp igen? De bägge partierna har knappast rosat marknaden. Vilka partier kan i så fall tänkas ta deras platser? SD och vänsterpartiet borde vara de partier som ligger närmast att få många av de röster som förra gången gick till LpO och mp.

– Vad händer om SD växer på den borgerliga majoritetens bekostnad och därmed får en vågmästarroll? Kommer borgarna att säkra en majoritet genom att plocka med SD? Vad säger i så fall centern, som ju nationellt inte vill ha några kontakter med SD? Eller hoppas borgarna på att kunna få igenom de väsentliga frågorna typ strategisk plan och skattesats, även om man inte har egen majoritet?

– Hur ska vi i vänsterpartiet göra i ett läge där SD har en vågmästarroll? Ska vi medverka till att fälla en borgerlig majoritets strategiska plan? I så fall, hur ska i så fall en ny strategisk plan se ut? För inte kan vi väl få igenom ett gemensamt alternativ inom oppositionen? Eller tror vi att SD skulle kunna tänka sig att rösta för en strategisk plan baserad på ett s+v-upplägg? Ja, det här är spekulationer med många osäkerhetsfaktorer. Men det skadar nog inte att redan nu börja tänka igenom olika alternativ.

Senaste kommunstyrelsen 13/4, innebar bland annat bifall till en motion från vänsterpartiet, ”Bin är ingen bisak”. Glädjande! Det är bra om vi sprider information om detta på sociala
medier än mer än vad som redan görs. Vår Malin hade också lagt en nämndinitiativ gällande att ta tillbaka besluten om att försälja Bergaskolan samt äldreboendet Stenbrinken ute i Sankt Anna. Argumentationen var utmärkt, men det hjälpte inte. KS-majoriteten beslöt att upplägget att försälja fastigheterna ligger kvar. Absurt kan man tycka, i synnerhet när det
gäller Bergaskolan där det sannolikt kommer att bedrivas skolverksamhet för lång tid framöver.

Den 25 april har vi digitalt medlemsmöte via zoom igen. Det är bra om ännu fler försöker vara med. Sist var vi 14 medlemmar som hade kopplat upp sig. Och det är bättre siffror än vad vi brukar ha när vi träffas fysiskt. Kanske ska vi överväga att växla mellan att ha fysiska och digitala medlemsmöten? Vad tycker du?

Första Maj närmar sig. Tyvärr blir det ingen folkfest inne i Norrköping det här året heller. Däremot blir det en digital Första Maj där vår ordförande Nooshi Dadgostar håller
huvudanförandet. Håll utkik på www.vansterpartiet.se. Personligen tycker jag att det ska bli intressant att höra henne. Hennes idéinriktning när det gäller hur ekonomin ska styras och
utvecklas är lovande, men argumentationen behöver konkretiseras och kompletteras, tycker jag.

Till slut önskar jag att vaccineringen mot covid 19 fortsätter utan komplikationer. Själv har jag fått min första Astra Zeneca – spruta. Det känns bra. Till dess vi har blivit massvaccinerade – Håll ut, håll avstånd, hoppas
Björn Grip, sekreterare . Styrelsen Vänsterpartiet Söderköping

Ps: Snart kommer vår masstidning. En del lär få den i brevlådan, men det kommer också att finnas extra exemplar. Hör av dig till mig om du vill ha exemplar Ds.