Medlemsbrev den 21 mars 2021

Hej!
Så har vi haft vårdagjämning, sommartiden närmar sig och vaccineringen också…hoppas jag. Ärligt talat tycker jag att hysterin, kritiken och anklagelserna gentemot regering och
Folkhälsomyndigheten över att vi får vänta någon vecka eller t o m någon månad är att blåsa upp sakernas betydelse. Inte så att jag förnekar pandemins betydelse, men jag är inte
människa att peka på fler allvarliga felbeslut här i Sverige jämfört med i övriga Europa. Visst äldrevården har drabbats hårt, men det har ju med åtskilliga års försyndelser att göra innan
pandemin.

Hej!
pandemin.

När jag skriver detta på eftermiddagen den 21 mars väntar jag på att vi ska genomföra årsmöte i vår partiförening. Vi blir 16 personer som deltar, om nu alla kommer ihåg att det
var idag vi skulle ha mötet. Det är skapligt många även om jag har för mig att vi var 18 i ABF lokalen förra året då vi möttes fysiskt. Årsmötet är ju någon slags examen då styrelsen
förhoppningsvis får godkänt för sitt sätt att leda verksamheten. Men det är också ett tillfälle att blicka framåt och att markera opinionsmässigt i någon aktuell politisk fråga.

När det gäller framåtblicken är det ju verksamhetsplanen som står i focus. Styrelsens förslag innebär inga dramatiska förändringar jämfört med tidigare. Det är behovet att bli fler som
har högsta prioritet. När det gäller kommunpolitiken markerar vi tre saker:

1. Att skapa organisation och arbetsformer för hur vi bäst ska förbereda oss inför nämndmöten och fullmäktige. Detta är viktigt, inte minst i en situation då flera är nya i dessa sammanhang och kan behöva stöd.

2. Vi markerar möjligheterna att tillsammans med socialdemokrater och miljöpartiet bygga upp en konstruktiv vänsteropposition.

3. Vi lyfter fram äldreomsorgen tillsammans med bostadspolitiken och klimat/miljö som särskilda focusområden. Samtidigt betonas att vi måste försöka ha ett helhetspolitik. Frågor inom alla områden kan snabbt bli aktuella och då får vi inte vara svarslösa.Vi lyfter också fram att det är dags att utvärdera vårt kommunala handlingsprogram och börja arbetet med att aktualisera det kommunala handlingsprogrammet inför nästa mandatperiod 2023-26.
Slutligen betonas vikten av att arbeta och knyta kontakter i folkrörelser, fackliga organisationer, aktionsgrupper och föreningar.

Vad vi har tagit bort är att se flykting- och integrationsfrågorna som särskilt viktiga. Inte så att vi menar att detta inte är viktigt, men i den lokala politiken är frågan inte stor längre.
Antalet flyktingar i kommunen är ju också betydligt mindre.När det gäller aktuella frågor har vi i styrelsen förslag på ett uttalande nu på årsmötet:
– Mer pengar och personal till äldreomsorgen
Det kan tyckas som okontroversiellt, men trots all opinionsbildning och att alla tycks varaöverens om detta är det fortfarande tydligt att resurserna och personalen är undervärderad.
Vi i styrelsen tycker att det är ett bra förslag till uttalande och hoppas att årsmötet tycker detsamma. När ni läser detta lär det vara klart om så är fallet.
När det gäller styrelsen, har valberedningen gjort en liten förändring. Alla i den nuvarande styrelsen är föreslagna för ytterligare ett år, men ersättaren Ulf Martin blir enligt förslaget
nu ordinarie ledamot. I övrigt är det följande personer som föreslås:
– Bernt Schneider, ordförande
– Malin Östh, vice ordförande
– Birgitta Malm, kassör
– Björn Grip, sekreterare.
I kommunpolitiken är det också årsredovisning som står på dagordningen. Ekonomin har blivit bättre i så måtto att det är ett förhållandevis stort överskott på sista raden, delvis tack
vare statliga coronapengar men också eftersom mindre än en fjärdedel av planerade investeringar har verkställts. Även när det gäller den löpande verksamheten har den fortsatt
slimmats. Detta trots att demografin leder till ytterligare belastningar på såväl äldreomsorg som skola. Byggandet av bostäder går långsamt vilket leder till att det är svårt för
barnfamiljer och unga att hitta bostäder. Särskilt när hyran i de nyproducerade lägenheterna springer i höjden. Därför blir det färre människor i arbetsför ålder, samtidigt som andelen i
åldersspannet 85+ blir allt fler i vår kommun. Detta är sådant som vi lär få ta itu med den närmsta tiden i såväl nämnder som
kommunstyrelse och fullmäktige.
En sak till bara: Det är snart Första Maj och vi brukar demonstrera tillsammans med våra kamrater i Norrköping. Det lär komma information om samåkning om nu möjligheten till
demonstration kommer att finnas. Det är fortfarande inte klart. Däremot är det klart att vårt distrikt kommer att sprida en gratistidning där det också kommer att finnas en sida med
lokalt material. Tidningen sprids i de hushåll där vi har mest sympatier – Innerstan, Husby backe och Albogaområdet. Håll utkik och sprid gärna tidningen till arbetskamrater, grannar
och vänner. Hör av er om ni vill ha extra tidningar att dela.

Med dessa rader slutar jag i förhoppning att vårt digitala årsmöte fungerade bra och att vi går stärkta in i ett nytt arbetsår.

Kamratligen
Björn Grip, medlemsekreterare