Medlemsbrev Vänsterpartiet Söderköping torsdagen den 28 januari 2021

Hej!

Så har vi snart genomlevt en månad på det nya året. Fortfarande med samma pandemirestriktioner, minst! Nå, jag klagar inte, det är värre nedstängningar på många
andra håll. Har också lärt mig något nytt beträffande statistiken; det är skillnad att avlida med covid19 och av covid19! I Sverige redovisas ”med”-siffrorna, d v s där covid är en av
flera möjliga dödsorsaker. De flesta andra länder redovisar tydligen inte så, om jag förstodnyhetsinslaget rätt häromdagen. Det kan ju förklara de relativt höga dödssiffrorna i Sverige
jämfört med andra länder inte minst i våra nordiska grannländer. Men kanske kan någonbekräfta eller korrigera min bild!?

Här i Söderköping har nu politiken kommit igång igen. I söndags, den 24/1 hade vi för förstagången i partiföreningens historia ett digitalt medlemsmöte med hjälp av zoom-plattform.
Fjorton medlemmar och sympatisörer hade anmält sig och tolv lyckades komma med. Det ärbeklagligt att vi inte fick med alla som anmält sig, men det får ändå anses vara ett bra
resultat med tanke på att det var första gången och att vi inte är vana vid tekniken.Naturskyddsföreningens Björn Esping var gäst för att presentera planerna för Bergön som en
turistnod. Intressant, inte minst att Naturskyddsföreningarna i Söderköping och Norrköpinghar lämnat tydligt olika yttranden över den ambitiösa skiss som ägaren har presenterat.
Länsstyrelsen har lämnat ett negativt besked till planerna. Beskedet är dock främst kritiskttill att planerna är för omfattande, främst när det gäller permanent bebyggelse. I övrigt finns
det en positiv inställning från länsstyrelsen till planerna. Diskussionen blev livlig. Några beslut fattade vi inte, men i grunden verkar vår inställning – av inläggen att döma – att ligga
nära Länsstyrelsens och Naturskyddsföreningens här i Söderköping.                                                                                                                                                                                                              I övrigt beslötpartiföreningen om nomineringar av uppdrag i kommunen efter Inga-Carin Landerö i socialnämnden och Gunilla Zackrisson i servicenämnden. Vidare nominerade vi Malin Öst
och Jonas Söderlund till ledamöter i distriktsstyrelsen. En ny distriktsstyrelse ska väljas pådistriktets årskonferens (DÅKen) i mars. Som delegater på DåKen valde vi Johan Norlund och
Ulf Martin.
Igår, onsdag, hade vi årets första fullmäktige. Och det var debut att genomföra detta digitalt med hjälp av zoom-plattform. Det gick överraskande bra. Alla kom med, hördes och syntes
bra. Dagordningen var relativt omfattande och debattlystnaden var som vanligt stor. Vi fick debattera på övertid, från kl 17 till kl 22.20, för att hinna med alla punkterna.
Vänsterpartiet hade genom Marja Bergström ställt en interpellation, Var finns kulturen i kommunens strategiska lokalplan? Något pinsamt var det att Inga-Lill Östlund, liberalernas
ordförande i Servicenämnden, inte kom ihåg att det gjordes en stor utredning av kulturchefen om möjligheterna att bygga ett kulturhus eller åtminstone en kulturscen
centralt i stan. Hennes svar var att prioriteringarna är kultur för barn och ungdomar. Resurserna ska gå till aktiviteter, inte till lokaler. Nå, det är ju svårt att ha cirklar,
föreläsningsverksamhet eller för den delen konserter om det inte finns lokaler.

Vänsterpartiet fick också svar på två motioner:
– Utred konsekvenserna av TES-systemet
– Objektivitet och allsidighet ska krävas av kommunens kommunikatörer
När det gäller att utreda TES-motionens konsekvenser fick Malin med sig fullmäktige på en återremiss. Malin visade återigen sin förmåga att argumentera och få med sig även politiska
motståndare. Däremot ville inte majoriteten ändra på inriktningen av kommunikatörernas uppgifter. Dock var oppositionen i sin helhet på samma linje som vi i vänsterpartiet.
En hel del val skulle också göras. För vänsterpartiets vidkommande kommer vi att representeras av:
– I socialnämnden av Ulf Martin, ledamot och Kerstin Zetterberg, ersättare. Ulf har tidigare varit ersättare. Kerstin är ny medlem och nybliven pensionär. Hon har
tidigare jobbat på socialförvaltningen.
– I servicenämnden av Johan Norlund, ny ledamot och som tidigare Pia Axelsson som ersättare. Johan är nyinflyttad från Norrköping där han bland annat har varit med i
partiföreningens styrelse.

Dessutom valdes ett nyinrättat ungdomsråd, där samtliga partier ska vara representerade. Från vänsterpartiet invaldes Jonas Söderlund som ledamot tillika vice ordförande. Jonas är
också relativt nyinflyttad från Norrköping. Han är ledamot i distriktsstyrelsen. Sedan ett halvår är han också ersättare i Samhällsbyggnadsnämnden.
Ungdomsrådet ska vara ett forum för en dialog med ungdomar i åldern 13-19 år. Man kommer att träffas minst ett par gånger per år. Syftet är att ta tillvara ungdomars
engagemang och lyssna in vad det är för frågor som engagerar ungdomar. Vad det blir av detta råd är väldigt osäkert, men det kan bli en spännande arena. Möjligen är två träffar per
år i minsta laget för att det ska bli någon kontinuitet och utveckling.

Till sist, vi har nu fått inbetalningskort tror jag för att betala medlemsavgiften. Jag hoppas ni inte glömmer eller tvekar om vikten att vara med. Vi är enligt novemberräkningen förra året
32 medlemmar. På denna utskickslista som får dessa medlemsbrev finns det 43 namn. Det vore roligt och angeläget om vi kan bli fler. Inte minst när vi snart börjar ladda upp för nästa
valrörelse inför valet 2022. Om du inte fått inbetalningskort eller om du inte ännu är medlem så kan du gå in på www.vansterpartiet.se och leta dig fram till ansökan om medlemskap.            Behöver du hjälp kan du alltid kontakta Björn Göransson, [email protected] som är medlemsansvarig.

Kamratliga hälsningar,
Björn Grip, sekreterare