Inför ett årligt miljöpris i Söderköpings kommun . // Motion till Kommunfullmäktige

Motion till Kommunfullmäktige

Inför ett årligt miljöpris i Söderköpings kommun

I Östergötland finns flera kommuner, däribland Linköping och Kinda kommun, som instiftat och delar ut ett årligt miljöstipendium. Stipendiet ges till enskild person, ideell förening, studerandegrupp, företag eller organisation som under året gjort värdefulla miljö- eller naturvårdande insatser i kommunen.

Linköpings kommun valde i år att ge sitt miljöstipendium till Reko-ringen, som är en sammanslutning av små, lokala producenter som erbjuder närproducerade livsmedel direkt till kund. Kinda kommun gav sitt stipendium till ett par som driver ett ekologiskt lantbruk i kommunen och som säljer lokalproducerad mjölk från eget mejeri.

I samband med den årliga stipendieutdelningen bjuder kommunerna in till presskonferens där de läser upp sin motivering och presenterar stipendiaten. Det är ett tillfälle för kommunen att sätta miljöfrågor på agendan och visa att man är intresserad av och har koll på vad som händer i kommunen. Det är också en möjlighet att uppmuntra lokala initiativ och ett tillfälle för stipendiaten att synas och få ett erkännande, uppmuntran och uppskattning. Det ger också allmänheten en ökad kännedom om vad som händer på miljöområdet i kommunen, och blir ett sätt att sprida goda exempel och att inspirera till ”mer av samma”.

Storleken på själva stipendiet varierar från kommun till kommun. I Linköping är det en ansenlig summa medan det i Kinda är 5 000 kronor. Från Vänsterpartiet ser vi själva prissummans storlek som underordnad själva prisutdelningen. Vi tror att den summa som Kinda kommun valt kan vara rimlig även för Söderköping. Det är en summa som inte är jättestor och som alltså inte riskerar att belasta kommunens ekonomi – men som ändå innebär ett litet tillskott för pristagaren.

Det viktiga är inte prissumman, utan uppmärksamheten och möjligheten att lyfta fram positiva exempel.

Vänsterpartiet yrkar

att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att instifta ett årligt miljöpris som tilldelas enskild person, ideell förening, studerandegrupp, företag eller organisation som under året gjort värdefulla miljö- eller naturvårdande insatser i kommunen

att kommunfullmäktige lämnar till kommunstyrelsen att avgöra vad som kan vara en rimlig prissumma