(V)i är kritiska till försäljning av Mulachska huset

Artikel i Norrköpings tidningar 9 December 2020.

Klart: Omstridda huset säljs – och blir till lägenheter Drygt tre miljoner kronor får Söderköpings kommun för Mulachska huset.

Vänsterpartiet är fortfarande kritiska till försäljningen, men fick inte gehör i kommunstyrelsen där beslutet togs.

Planerna är att det ska bli lägenheter i Mulachska huset. Köparen ATK Fastigheter AB betalade 3,2 miljoner kronor för fastigheten.

– Det här är ett hus som profilerar Söderköping och jag tycker inte vi ska sälja det. Huset är en del i kulturhistorien. Jag tycker att kommunen skulle ha bevarat det och låtit konstnärerna vara kvar tills vidare. Även marken som styckas av till tomt brukar användas av alla kommuninvånare, bland annat vid gästabudsdagarna. Vi reserverar oss mot försäljningen, säger Marja Bergström (V).

Hon påpekar också att föreningslivet skulle kunna använda huset då de har brist på lokaler.

Kommunen har gjort en översyn av sitt fastighetsinnehav och då beslutat att sälja bland annat Mulachska huset, Gårdeby skola och Kanalmagasinet.

Vid utredningen har både lokalberedningsgruppen samt Mex-gruppen ansett att kommunen inte kommer att ha behov av huset i framtiden. I utredningen konstateras att fastigheten har behov av underhåll samt att driftskostnaderna på cirka 70 000 kronor årligen är högre än hyresintäkterna på cirka 16 000 kronor per år.

– Underhållet är eftersatt på huset, så jag kan inte se att kommunen skulle vara en bättre fastighetsägare. Det finns regler för hur byggnaden ska hanteras och den nya ägaren kommer att bevara och sköta huset. Att kommunen inte har tillgång till tomten kommer inte omöjliggöra gästabudet i framtiden, säger kommunalråd Ulric Nilsson (C).