FEL ATT PRIVATISERA ÖGONSJUKVÅRDEN !

När de styrande partierna i Region Östergötland med socialdemokraterna i spetsen presenterar att de ska privatisera ögonsjukvården i Östergötland så visar de bara på ytterligare ett misslyckande för en politik som handlar om att skära ner och centralisera sjukvård i Östergötland.
När regionen beslutade sig för att stänga ner syncentralen i Norrköping för fem år sedan var jag och vänsterpartiet mycket kritiska. Vi varnade för att tillgängligheten skulle försämras och många patienter, framförallt våra äldre, skulle drabbas av denna nedläggning.
Svaret jag fick från socialdemokraternas Rebecka Hägg, som var ansvarigt regionråd, var att nedläggningen i Norrköping skulle ”garantera alla patienter tillgång till bästa möjliga vård”. Nu har vi sett resultatet. Ökade köer och sämre tillgänglighet. Och som vanligt när socialdemokraterna styr med högerpartier så är lösningen att man ska privatisera verksamheten.
Vänsterpartiet vill att vi ska ha en väl fungerande och stabil ögonsjukvård i hela Östergötland. Att låta privata vinstintressen ta över är inte en lösning. När man dessutom väljer att göra ett så kallat vårdval så visar ju erfarenheterna att det oftast är de som har minst behov är de som får mest vård.
Jag är rädd att vi får en ögonsjukvård som kommer kosta skattebetalarna mer pengar samtidigt som våra sjuka äldre får fortsätta vänta på en fungerande ögonsjukvård. Vad vi behöver är en ögonsjukvård med tillräckliga resurser som kan möta medborgarnas behov. Inte vinster i aktiebolagen.

Ricardo Olivares