Brev från styrelsen 18/10 2020

Det här skrivs strax innan det blir digital utsändning från Jonas Sjöstedts sista offentliga framträdande. Ett arrangemang som genomförs på Cnema i Norrköping där det går in 50 personer. Där hade man ingen chans.

Jonas har varit en bra partiledare. Partiet har ökat sin väljarandel i de två val som Jonas varit partiledare. Antalet medlemmar har ökat kraftigt. Particentralen påstår att vi är 25-tusen medlemmar och att det skulle vara en fördubbling jämfört med när Jonas började som partiledare 2011. Men framför allt har partiet lyckats att ta sig in i debatten trots att alla trodde detta skulle vara omöjligt när socialdemokraterna gjorde upp med C och L. Partiledningens skickliga upplägg i ett antal frågor har tvingat regeringen att ändå förhålla sig till vänsterns förslag och krav. Nu gäller det LAS. Oavsett hur det går har vänsterpartiet och Jonas varit i centrum för debatten som den tydligaste försvararen av anställningstrygghet. Det har ju också resulterat i höga opinionssiffror såväl för partiet som för Jonas själv. Det är ett spel med höga insatser och det är inte givet vad som blir resultatet. Det blir också en tuff tid för Noshi Daadgostar att ta över partiledarskapet. Jag antar att vi är många som håller tummarna.

Här i Söderköping är det dags för att jobba fram en strategisk plan med budget för åren 2021-24. Än så länge har vi inte riktigt fått klart för oss hur besvärligt läget egentligen är, men kommunens borgerliga majoritet vill använda de statliga covidpengarna för att finansiera tidigare underskott. Därmed går inte pengarna till det som avsett och det lär det bli besvärligt för nämnderna att klara såväl verksamhet och ekonomi. Dock får BUN och SN ca 3 respektive 5 mkr för att täcka prognosticerade underskott under 2020.

Vänsterpartiet vill ju återställa tidigare nedskärningar främst inom ovanstående nämnder. Vi vill också gärna se förbättringar i arbetsmiljö och arbetstider främst för personalen inom äldreomsorgen. Tidigare har vi varit beredda att höja skatten med 50 öre för att klara av att finansiera våra förslag. Frågan nu blir hur vi ska möta en situation med ökade behov, krav på att återställa tidigare neddragningar samt upprätthålla ambitionen att förbättra för personalen. Vi lär få ta ställning till detta på nästa medlemsmöte söndagen den 25 oktober. Hoppas ni kommer då. Kallelse och dagordning sänts ut om någon dag.

Andra frågor som vi behöver ta ställning till är borgarnas planer på att skapa förutsättningar för en f-6-skola med två paralleller i Broby. Vi har hittills varit kallsinniga till dessa planer. Utrymmet är knappast tillräckligt, åtminstone enligt vad utredaren har kommit fram till. Men kanske vi ska föreslå en renodlad lågstadieskola? Det finns den typen av funderingar också bland borgarna, som inte lär vara eniga i frågan. Kopplat till Brobyskolan är utredningen om en ny skola i Alboga. De planerna har nu borgarna lagt på is. Risken är att kommunen får laborera med baracker och andra provisorier under lång tid. Katrin och Micke har försvarat och gjort kloka ställningstaganden i BUN, tycker jag. Frågorna lär emellertid vara aktuella ett bra tag till.

Andra bekymmer är att kommunen säljer ut det man betraktar som överflödiga byggnader, nu senast Mulachska huset. Detta beslut innebär att några av våra främsta konstnärer i kommunen blir utan ateljéer. Några flyttar till Norrköping, andra tvingas lägga av. Trist! Och Söderköping blir en kulturellt fattigare stad.

Slut för idag! Glöm inte medlemsmötet söndagen den 25 oktober klockan 18-20 på Rådhuset! Även personer som ännu inte är medlemmar hälsas välkomna.

Kamratliga Hälsningar,

Styrelsen, genom Björn Grip, sekreterare