Brev från styrelsen den 1/10 2020 ………..

Det har varit en ny omgång nämndsammanträden nu i slutet av september. Det fanns en hel del intressanta ärenden:

SBN: Ärende 10. Ansökan om planbesked Ekö 3:1. Här beslöt nämndens majoritet att ge planbesked för upprättande av detaljplan för del av Ekö 3:1. Syftet med detaljplanen är att pröva marken för bostadsändamål samt att möjliggöra bryggplats inom planområdet. Mot beslutet reserverade sig Björn Göransson vänsterpartiet, samt socialdemokraternas ledamöter.

Från förvaltningen beskrivs att området, som ligger på Norra Finnö på vänstra sidan av vägen ut till Tyrislöt, hyser höga naturvärden. En olaglig avverkning har skett av markägaren som nu begär att kommunen ger förutsättningar för att bygga bostäder där avverkning har skett.

• Kommunen legitimerar härmed rena maffiametoden, sa Micke Burman till mig igår, s-ledamot i nämnden och handläggare bl a av ärenden kring naturreservat på länsstyrelsen.

BUN: Här diskuterades revidering av principer för barnomsorg på obekväm arbetstid (boa) (ärende 7) samt om öppna förskolan skulle öppna igen (ärende 8). Nämnden beslöt att inskränka öppethållandet för ”nattis” till kl 24. Alltså inget nattis med sovande personal nattetid. Cirka 30 familjer har anmält behov av denna tjänst. Beträffande öppna förskolan beslöt nämnden att hålla fortsatt stängt med hänsyn till smittorisken. Till saken hör att flera andra kommuner, bl a Norrköping och Linköping har öppnat upp sina öppna förskolor. Micke Wängsjö, tjänstgörande ersättare från vänsterpartiet reserverade sig mot båda besluten.

Socialnämnden (SN): Här var budget för nästa år ett av flera viktiga ärenden. Det nämnden kunde konstatera i tjänsteutlåtandet var att det finns en differens mellan behov och referensram på 21,8 mkr. I klartext – förvaltningen konstaterar att det inte går att klara de lagstadgade behov som socialnämnden ansvarar för. Välgörande att såväl socialchefen som nämndens ordförande Boel Holgersson (c) markerade. Vidare diskuterades vänsterpartiets motion om att utreda konsekvenserna av TES-systemet. Syftet med motionen är att få till stånd en ändring av ett alltmer kontrollerande minutjagande övervakningssystem. Det blev naturligtvis en rekommendation om avslag inför behandlingen i KS och KF. Våra ledamöter – Inga-Carin Landerö och Ulf Martin reserverade sig naturligtvis till förmån för bifall till motionen. Så gjorde även sossarna (tror jag). Den stora sensationen inträffade emellertid i slutet av sammanträdet när ärende 10. ”Korrigering av fakturerat belopp” skulle behandlas. Boel H överlämnar då klubban till v.ordf Anwar Samuelsson (M) som förklarar att nämnden inte ska behandla frågan utan överlämna ärendet för beredning i gruppledarkretsen. Hanteringen är ytterst tveksam utifrån vad kommunallagen säger. Bakgrunden till frågan är att de privata företagen inom hemtjänsten har fakturerat och erhållit för mycket pengar för sina tjänster. Förvaltningschefen och nämndens ordförande menar att det är viktigt att detta korrigeras. Uppenbart är att den borgerliga majoriteten inte är enig i denna fråga. Det är emellertid märkligt att nämnden lämnar ifrån sig frågan. Man har dock skrivit avtalet och är ansvarigt för att detta hanteras korrekt. Frågan lär komma att fortsatt uppmärksammas.

För övrigt har vi haft medlemsmöte för första gången sen tidigt i våras. Relativt välbesökt och trevligt. Viktigaste frågan, att påbörja en diskussion om vårt kommande kommunpolitiska program – fick vi dock bordlägga till nästa gång. Vidare har vår cirkel ”Vänsterpartiet och kommunpolitiken” haft sitt första möte. Livliga diskussioner, men tufft för deltagarna som tidigare under dagen haft långa nämndmöten.

Nationellt har väl ingen kunnat undgå att valberedningen i partiet nu formellt har föreslagit Nooshi Dagostar till ny partiordförande. Hon kommer att väljas på den digitala kongressen i månadsskiftet oktober/november, om inget oförutsett inträffar. F ö kan noteras att parterna inte lyckades komma överens om förändringar i LAS. Nu väntar sanningens minut för Stefan Löfvén!

Och i USA hölls en bedrövlig debatt inför presidentvalet mellan presidentkandidaterna. Notabelt att Trump uppmuntrade det våldsbenägna fascistgänget Proud boys att ”avvakta men stå bakom (mig)” d v s vänta ett tag med att ställa till kravaller och utöva våld gentemot meningsmotståndare.

Ha det bra därute!

Björn Grip, sekr