Informationsbrev från (V) Söderköpings sekreterare Björn Grip

Söderköping den 26 mars 2020

Brev i Corona tider

Hej alla kamrater och vänner,

Vi ställde ju in medlemsmötet nu i mars, och det är tveksamt om vi kan ha något möte i april. Därför tänkte jag höra av mig och berätta sådant som kan vara av intresse.

Kommunfullmäktige avhölls igår, onsdagen den 25 mars.                                                                                                                                                                          Det var en mycket begränsad dagordning, där vänsterpartiets fyra interpellationer inte besvarades utan sköts upp till kommande sammanträde. Skälet till att fullmäktige ändå genomförde sammanträdet var att Börje Natanielsson (m) avsagt sig ordförandeskapet i kommunstyrelsen (KSO). Avsägelsen beviljades och istället valdes Martin Sjölander (m) som ny KSO. Martin hade i samma sammanhang då också avsagt sig ordförandeskapet i Samhällsbyggnadsnämnden. Här valdes istället Börje N in som nygammal ordförande. Dessa beslut justerades idag 26 mars. Det innebär alltså att Martin Sjölander nu inträtt som KSO och Börje Natanielsson inträtt som ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden. Vi får se om det betyder något och i så fall vad. Förmodligen betyder det ingen ändring när det gäller politisk inriktning, men personligheterna när det gäller de som leder sammanträdena är ju inte oväsentligt. Krisledningsnämnden har aktiverats och sammanträder nu i princip varje vecka, hittills den 19 respektive 26 mars.Där är inte vänsterpartiet företrätt, men vi har lämnat in en skrivelse och begärt att partier som inte är representerade ändå ska adjungeras.                                    Frågan har behandlats idag och med all sannolikhet innebär beslutet att vi får adjungera en ledamot. Det gäller i så fall även SD, mp och LpO. Vi som är ordinarie i fullmäktige – Malin, Björn, Marja – har diskuterat frågan och anser det naturligt att Malin blir vår företrädare. Frågan bör konfirmeras i ett styrelsebeslut. Styrelseledamöter (och även andra som kan ha synpunkter) kan ju härmed bekräfta, så att vi kan anmäla Malin så snabbt som möjligt. Gruppledarträffen igår efter kommunfullmäktige informerade om att krisledningsnämndens uppgifter hittills är att ta övergripande nödvändiga beslut så snabbt som möjligt. Man har emellertid möjlighet att också ta över andra politiska organs ansvar. Det har man ännu inte gjort. Hur, när och på vilket sätt som ansvarsfördelningen ska vara diskuterades förmodligen på dagens krisledningsnämnd, liksom om och hur styrelse och nämnder ska genomföra sina möten. Gruppledarträffen igår övervägde möjligheten att nämnder och styrelse skulle träffas digitalt via skype-grupp eller liknande. Besked om hur det kommer att bli kommer med all sannolikhet att publiceras på kommunens hemsida.
Fullmäktiges kommande sammanträden diskuterades också. Det är osäkert hur det blir med vårens sammanträden. Det kan bli så att fullmäktige sammanträder men med reducerat antal ledamöter, i görligaste mån i proportion till styrkeförhållandena mellan partierna. Den strategiska planen som normalt beslutas i juni kommer att senareläggas till i början av november.
Våra partiinterna möten i april (26) och maj (17) har vi ännu inte beslutat något om i styrelsen. Besked om hur vi gör kommer i god tid innan dessa enligt planen ska genomföras.
Inte heller distriktets årsmöte genomförs under våren. Sannolikt kommer det att bli en årskonferens i höst.
Tills vidare får vi försöka att vara aktiva på mail och telefon. Det kan vara bra oavsett om det handlar om partiangelägenheter eller ”bara” för att höra hur vi mår i dessa kristider.

Med vänliga hälsningar, Björn Anders, er sekreterare.