Stoppa de omänskligt långa förvaringstiderna för flyktingar – ge amnesti

Häromdagen kablades nyheten ut om åtta flyktingars spektakulära rymning från Migrationsverkets förvar i Märsta. Flera av de unga männen har suttit inlåsta i tre månader eller mer, med allt vad det innebär av ovisshet om framtiden, sysslolöshet och depression. Samtidigt som detta är en desperat handling måste det anses beundransvärt att man orkat vara så handlingskraftig.

Att rymma är inget brott och att försöka undvika deportation till Afghanistan är att betrakta som ett försök att undvika en riskfylld verklighet i ett krigshärjat land där man ofta inte har kvar några släktingar eller anhöriga. Dessa finns istället inte sällan i Iran eller Pakistan.

Flera av dessa unga människor har varit i Sverige flera år, har lärt sig svenska, studerat och i en del fall också börjat arbeta i väntan på beslut om uppehållstillstånd. Processen kring uppehållstillstånd är rena lotteriet och för dessa pojkar har lotten blivit en nitlott.

Migrationsdomstolarnas hantering är ofta kritiserad av juridiskt sakkunniga och rättssäkerheten kan ifrågasättas. Förvaringen av flyktingar är fängelseliknande och kan jämställas med förvaring i häkte i avvaktan på slutgiltig dom. Misstänkta personers förvaring i häkte får normalt pågå i högst 14 dagar. Flyktingars förvar i avvaktan på slutgiltiga beslut om utvisning och sedan dess verkställighet kan dra ut på tiden betydligt längre. Detta är omänskligt och drabbar i huvudsak afghanska ungdomar eftersom detta är ett land som Sverige har ett utlämningsavtal med. JO har också vid flera tillfällen uttalat skarp kritik mot Migrationsverkets förvaring av flyktingar.

Vi vill uppmana Regering och Riksdag att bevilja amnesti för flyktingar – förutom terrorister –  som funnits i Sverige i minst två år, men i synnerhet de personer där den juridiska processen dragit ut på tiden. Vi anser framför allt också att sysslolös förvaring inte kan tolereras längre tid än vad som sker för misstänkta brottslingars tid i häkte i väntan på eventuellt åtal. Lagstiftningen i detta avseende måste ändras och jämställas med häktningstid vid åtal av misstänkta brottslingar.

Uttalande från Vänsterpartiet Söderköpings årsmöte den 23 februari

Bernt Schneider, ordförande