Kommunfullmäktige 19/12. Vänsterpartiet dominerade debatten

Kommunfullmäktige 19/12. Vänsterpartiet dominerade debatten, eftersom vi hade tre motioner och fyra interpellationer som  besvarades.

Beträffande motionerna så gick det på följande sätt:

• Bygg billiga bostäder – avslag. Malin argumenterade väl, men varken den gamla s-m-mp-majoriteten eller den nya borgerliga alliansen var intresserade. De argument om att andra städer har hittat lösningar som Malin framförde, avfärdades.
  • Anta solutmaningen – återremiss. Här hade den gamla s-m-mp-majoriteten bifallit motionen i kommunstyrelsen. Nu gick Ellen Friberg, Liberalerna, upp och yrkade  på återrremiss. Hennes och alliansens motiv var, förstod jag, att man måste överväga prioriteringar och kostnadsmässigt optimala energilösningar. Vi fick dock stöd av den samlade oppositionen.
  • Starta utbildningar för medicinska fotterapeuter – Bifall. Dock var någon från alliansen uppe och undrade om inte kommunstyrelsen borde ha berett frågan innan kommunfullmäktiges beslut, nu hade endast Barn- och utbildningsnämnden behandlat frågan och yrkat på bifall till motionen.

När det gällde interpellationerna så gick det på följande sätt:

• Tänker ni tillåta byggnation i Brunnsparken?   Svaren spretade; Börje Natanaelsson Moderaterna, hänvisade till Mark- och miljödomstolen, vars godkännande av överklagandet han accepterade. Dock menade han att man måste analysera ytterligare vad det innebär med tanke på att de gamla detaljplanerna då gäller. Alltså i klartext – Vi måste kolla med Riksbyggen, som man hade överenskommelse om byggnation med mittemot Birkagården. Anders Bevemyr och Kjell Eriksson från sossarna, försvarade att kommunen har överklagat Mark- och miljödomstolens dom. I klartext innebär det att man försvarar och vill fullfölja nuvarande planer om byggnation av fem 4,5 våningshus från Vimman och in mot Brunnsparken förbi tennisplanen. Ingalill Östlund, liberalerna gick upp och talade om att Liberalerna är emot bygge i Brunnsparken överhuvudtaget, bortsett från tvåvåningshus på Vimmantomten. Ulric Nilsson centern, gick upp och sa samma sak, i stort sett. Även Bengt-O Karlsson, KD yttrade sigi samma riktning. Summa summarum, det lär inte bli nåt bygge i Brunnsparken så länge borgarna sitter vid makten, oavsett hur det går med överklagandet.
  • Vad händer med bio Ramunder i Söderköping? Marja hade ställt frågan. Svaret från Börje Natanaelsson var att han medgav att hanteringen av underhållet är illa skött. Han lovade bättring.
  • Vad görs för att motverka uppsägningar och sjukskrivningar inom hemtjänsten? Malin ställde frågan. Tuula Ravander sossarna och ordförande i den gamla socialnämnden svarade. Det blev en bra debatt, och Tuula menade att det finns anledning att kommunledningen rannsakar sig. Hon hoppades dock att man nu är på rätt väg. Även Boel Holgersson, centern, tillträdande SN-ordförande, var uppe och instämde i Tuulas synpunkter, samtidigt som hon betonade att hon än så länge inte har tillräcklig kunskap för att kunna värdera läget.
  • Vad görs för att säkerställa trygghet för flyktingungdomar? Marja hade ställt frågan. Tuula svarade, likaså Boel. I grunden handlar det om 4-5 afghanska ungdomar som har fått avslag, men där processen fortfarande pågår. Ska då dessa ställas på bar backe när Migrationsverkets pengar inte kommer för dessa längre? Tuula, med instämmande av Boel menade att man ska försöka hjälpa till i boendefrågan. Man hoppades också mycket på en nybildad fadderförening och att dessa skulle kunna hjälpa till.
Sammantaget, fick väsentliga frågor ordentligt med uppmärksamhet. Viktigast, enligt min uppfattning är dock att vi har kontakter och kan få stöd av grupper som Naturskydds-föreningen, anställda i hemtjänsten och flyktingungdomar och deras ”faddrar” m fl som är engagerade för deras sak. Flera åhörare från dessa grupper var på plats under fullmäktige.