Hemtjänsten i Söderköping behöver kortare arbetstid . Blogg från Björn Grip

Jag besökte Socialnämndens informationsmöte igår. Hemtjänstens situation diskuterades. Nåja, så mycket diskussion blev det inte, nämndens ledamöter lyssnade mest. T f socialchef Mikael Palm gick igenom situationen och vad som planeras. Det som kunde konstateras är att tiden hos de som har fått beslut om hemtjänst sjunker. Drygt halva tiden, 53 procent av arbetstiden, finns personalen hos våra äldre. Detta är en låg siffra i jämförelse med andra kommuner. Resten av tiden går åt till annat, framför allt resor. Sjukskrivningarna ligger högt, och många av den erfarna personalen har sagt upp sig. Det innebär många vikarier, de flesta utan relevant utbildning, som har sämre arbetsvillkor.

Jag besökte Socialnämndens informationsmöte igår. Hemtjänstens situation diskuterades. Nåja, så mycket diskussion blev det inte, nämndens ledamöter lyssnade mest. T f socialchef Mikael Palm gick igenom situationen och vad som planeras. Det som kunde konstateras är att tiden hos de som har fått beslut om hemtjänst sjunker. Drygt halva tiden, 53 procent av arbetstiden, finns personalen hos våra äldre. Detta är en låg siffra i jämförelse med andra kommuner. Resten av tiden går åt till annat, framför allt resor. Sjukskrivningarna ligger högt, och många av den erfarna personalen har sagt upp sig. Det innebär många vikarier, de flesta utan relevant utbildning, som har sämre arbetsvillkor.

Det som de flesta i nämnden var intresserade av var inte i första hand arbetssituationen utan de höga kostnaderna. Det tycks vara så att kostnaderna i närliggande Valdemarsvik ligger 50 tusen kronor lägre per person som har fått biståndsbeslut.

Visst, ekonomi och effektivitet är viktigt, men vägen dit måste omfatta såväl trygga och nöjda äldre som en personal som känner glädje och tillfredsställelse i jobbet.

Det ska sägas att socialchefen tog upp tre saker som kan vara en väg framåt. För det första, enhetscheferna har nyrekryterats. De ledningsproblem och konflikter som funnits hoppas man nu ska kunna undanröjas. Mycket handlar om rimliga scheman som inte ständigt ändras. Här är nyckeln dialog med personalen vilket har varit en bristvara tidigare. Den andra förändringen är alltså en ödmjuk inställning från arbetsledningen och dialog med personalen kring bland annat schemafrågor. Det är bara att hålla tummarna för att man lyckas förbättra arbetsklimatet.

Den tredje frågan handlar om att scheman och arbetsupplägget måste vara hälsofrämjande. Det måste finnas återhämtningstid. Detta är en fråga som vänsterpartiet drivit, bland annat genom motioner, där också arbetstidsförkortning varit en del av lösningen. Vi fick bifall på vår senaste motion, men hittills saknar vi just detta med arbetstidsförkortningen. Återhämtningstiden på 11 timmar är knappast tillräckligt enligt mitt förmenande.

Under min tid som personalberedningens ordförande i landstinget genomfördes det så kallade 3-3-systemet på akuten vid Universitetssjukhuset i Linköping. Det innebar att man arbetade tre dagar och var ledig tre dagar. Detta oavsett om det handlade om vardag eller helg. Veckoarbetstiden blev 32 timmar, alltså en kraftig arbetstidsförkortniing, och framför allt en rejäl tid för återhämtning. Personalen uppskattade lösningen och sjukfrånvaron gick ned kraftigt. Tyvärr togs systemet bort efter några år med motiveringen att det kostade för mycket. Därmed steg sjukfrånvaron igen och därmed även kostnaderna för vikarier.

Jag säger inte att man måste kopiera 3-3-systemet rakt av, men jag tror att en rejäl arbetstidsförkortning och framför allt ordentligt med återhämtningstid är viktiga ingredienser för att få hemtjänsten väl fungerande igen.

// Björn Grip

Kopiera länk