Staden är livsfarlig för svenskar… Blogg från Björn Grip

Niklas Orrenius heter en duktig DN-journalist, bördig från Motala. Han skrev i lördagens DN en artikel där rubriken var ungefär som min, men efter kommatecknet fortsätter det;”men säker för afghaner?” Orrenius refererar en av sina läsare, Johan Chytreus, som skickat mejl till honom. I mejlet beskriver Chytreus säkerhetsläget i Afghanistan, som åskådliggör hur farlig situationen är. Dessvärre är det inget som tyder på att det kommer att bli bättre under överskådlig tid, tvärtom.

– Varje år förlorar regeringen territorium till de väpnade talibangrupperna och för varje år ökar antalet civila dödsoffer. Den afghanska regeringen kan i praktiken inte garantera säkerheten någonstans i landet.

Chytreus är initierad. Han har nyss lämnat en tjänst som ambassadsekreterare i Kabul. I hans uppgifter ingick bland annat att briefa Sidas Afghanistanenhet om säkerhetsläget i landet. Konsekvenserna av det försämrade säkerhetsläget är att ambassadpersonal inte kan sätta sin fot utanför ambassadområdet utan livvakter och bepansrade bilar på grund av risken för direkta attentat eller bomber.

Det är till detta land i krig och terror, som den svenska statsmakten kan tänka sig att dumpa asylsökande.

Att utvisa tusentals afghaner till ett land i fullt krig vittnar om en ignorans som rimmar illa med de vackra högtidstal vi ofta hör i olika politiska sammanhang. Flera som utvisas saknar ett nätverk i landet och tvingas till ett liv på gatan. Det enklaste sättet att snabbt försöka klara sitt uppehälle är att gå med som kanonmat i regeringsstyrkorna eller i en väpnad talibangrupp, skriver Chytreus vidare.

Det är detta öde som väntar de afghanska pojkar som nu riskerar utvisning, bland annat härifrån Söderköping. I stället för att, som utredaren Håkan Wetell föreslår på ett A4-papper, snabbavveckla de hittills välfungerande insatser för integrering som har kännetecknat integrationsarbetet här i Söderköping, borde man stödja och uppmuntra den kamp för att kunna stanna, som pojkarna själva tillsammans med många ideellt arbetande stödarbetare utvecklar.

Jag hoppas att kommunstyrelsens ordförande Anders Bevemyr ger tydliga besked på nästa fullmäktige, den 8 februari, och svarar positivt på Malin Ösths (v) fråga: ”Varför slår ni sönder en väl fungerande organisation för integration?” Jag hoppas han svarar: ”Vi har slängt Håkan Wetells utredning i papperskorgen. Anna Doll och Göran Lundström fortsätter sitt värdefulla arbete för integration.