Protester mot nedläggningen: ”Det är en stor skam” . NT 151216

Artikel Norrköpings tidningar 2015 12 16

SÖDERKÖPING Över 200 personer samlades under onsdagskvällen för att protestera mot beslutet att lägga ned vårdcentralen.

Decemberkväll. Många är på plats för att tända ett ljus för att bevara vårdcentralen. För att bevara valfriheten. Många beskriver en stor oro för vad som ska hända.

– Jag är besviken att man gör så här. Vart ska vi ta vägen när det inte finns vård här. Det är stor skam, sa Lena Fogelqvist som anslutit till protesten utanför den offentligt drivna vårdcentralen. Hon har också jobbat på vårdcentralen.

Under manifestationen berättade Marja Bergström från Aktionsgruppen för vårdcentralens bevarande att drygt 4 000 personer har skrivit under protestlistorna mot nedläggningen.

– Vi ger inte upp. Det här är ett beslut som tagits utan politisk debatt, sa hon i ett kort tal till deltagarna i protesten.

Förra landstingsrådet Bosse Pettersson var också en som var på plats under kvällen. Han höll också ett tal.

– Jag är här som Söderköpingsbo. Men en sak är säker. Politikerna gömmer sig bakom tjänstemän. Det finns alltid möjlighet att ta tillbaka ett beslut. Det är de folkvalda som ska besluta i sådana här frågor. Gör om och gör rätt och ge vårdcentralen respit för att komma till rätta med de ekonomiska problemen, sa han och drog ned stora applåder.

En annan som kommit till manifestationen var Björn Esping. Han tycker att det är självklart att protestera mot nedläggningen.

– Jag är listad på en annan vårdcentral. Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att Söderköping har en bra vård för alla. Det är ett dåligt beslut att lägga ned vårdcentralen, sa han.

Roland Klinga