Att lägga ned vårdcentralen är inte enda alternativet..

PICT0041Den planerade nedläggningen av Söderköpings vårdcentral diskuteras ensidigt och förenklat av regionmajoriteten. När Christoffer Bernsköld, S upprepar sitt: PICT0047”vårdcentralen har haft ett flerårigt underskott och läggs därför ner” är det mycket han väljer att inte säga. De bakomliggande orsakerna är mer komplexa än vad som framkommer och framför allt så har regionledningen ett stort ansvar för det som händer – det ansvaret duckar man genom att förenkla frågan och skicka ansvars-bollen vidare till tjänstemän och verksamhet.

Beskedet om nedläggning av vårdcentralen har mötts av ett massivt motstånd i Söderköping. Det visar den namninsamling som på kort tid samlat mer än 3 000 namnunderskrifter. Det visar också den utfrågning som hölls på Stinsen för några veckor sedan, då den politiska ledningen mötte oroliga Söderköpingsbor. Det rum som utfrågningen hölls i var fyllt till bristningsgränsen och de frågor och synpunkter som publiken lyfte var många – ofta frustrerade, och ju längre mötet fortskred, mer och mer uppgivna. För trots flera konkreta förslag på alternativ och vädjanden om att ompröva beslutet var beskedet från Mats Johansson och Christoffer Bernsköld tydligt: vi lägger ner.

Söderköpings vårdcentral har haft flera besvärliga år bakom sig med förlorade intäkter och omställningskostnader i samband med Gerias etablering i Söderköping, omställningskostnader och intäktsbortfall som vårdcentralen inte kompenserats för. Man har heller aldrig, från regionens sida, haft någon strategi för att hantera den aggressiva konkurrensen från Geria. Istället har man förhållit sig passiv  och skickat det naiva och otillräckliga budskapet: ”samarbeta gärna med Geria” till vårdcentralen. Det räcker naturligtvis inte.

Att lägga ner vårdcentralen måste inte vara det enda alternativet – det finns mycket kvar att göra. Ge vårdcentralen och den nya ledning som är på plats sedan bara några månader tillbaka en ärlig chans att vända budgetunderskottet. Låt vårdcentralen delta i det större regionövergripande arbetet, som precis inletts, med att minska beroendet av hyrpersonal. Ge vårdcentralen möjlighet att se över sina anställningsformer och erbjuda bättre villkor för läkare och andra bristyrken. Använd de möjligheter som finns till samarbete inom Region Östergötland, låt Söderköpings vårdcentral ta del av de utbildningssatsningar som görs på andra vårdcentraler i länet för att på så sätt hantera läkarrekryteringen.

Och framför allt gör riskanalysen först och ta sedan ett beslut, inte som nu i omvänd ordning där beslutet är fattat innan riskanalysen är klar – ett mycket märkligt angreppssätt från nuvarande majoritet som signalerar politisk nonchalans av stora mått.

Malin Östh  // Vänsterpartiet Söderköping