Interpellation till kommunstyrelsens ordförande.. Är du med eller emot, Mattias Ravander?

imagesDen regiondrivna vårdcentralen i Söderköping riskerar att bli nedlagd. 8 400 människor som är listade där – ca 1000 fler än på den privata vårdcentralen i stanPICT0048 – måste i så fall lista sig någon annanstans för att få vård. Många är ledsna, men också förbannade. Det visar den namninsamling, som startades av Elisabet Petersson och Marja Bergström, och som på en vecka fick ihop ca 1 300 namn. Insamlingen fortsätter!

Fortfarande finns det rådrum – det bör finnas utrymme för ett annat mindre ekonomistiskt handlingsalternativ än det som nu förbereds, men ännu ej diskuterats, varken politiskt i nämnder eller styrelse, än mindre i regionfullmäktige (när detta skrivs), eller ens MBL-förhandlats med facken.

Det måste finnas ett alternativ som utgår från att vårdcentralen ska kunna vara kvar. Det finns exempel på samarbete mellan vårdcentraler för att lösa en akut situation med brist på vissa kategorier arbetskraft, exempelvis distriktsläkare. Något sådant borde faktiskt kunna lösas inom närsjukvårdens ram. I Jämtland har man gått längre och låtit vårdcentraler som haft svårigheter med läkarförsörjningen att, på vissa premisser, få drivas och ledas av distriktssköterskor. Vi vet också att det har funnits engagerade läkare som varit beredda att stanna kvar under vissa förutsättningar. Förutsättningar som dock inte har ansetts kunna uppfyllas högre upp i regionhierarkin.

Möjligheten att göra undantag från förbudet att låta kommuner driva vårdcentraler har inte heller prövats. Man kan ju tycka att likaväl som att privata företag ska få anställa läkare som sedan får etablera sig, borde det vara möjligt för en kommun att få starta en sådan verksamhet!

Den information som du gav vid förra kommunfullmäktige gav ett intryck av att kommunledningen inte ansåg att detta var något som berörde kommunen. Detta var och är en felsyn, vilket du kanske också insett, då du och din kommunalrådskollega lär ha skrivit brev till regionledningen och begärt överläggningar.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande:

– Vilket förhållningssätt har du när det gäller den regiondrivna vårdcentralen i Söderköping?

– Är du beredd att arbeta för att vårdcentralen ska finnas kvar i offentlig regi?

– Är du med eller emot alla de människor som skriver på upprop och namnlistor för bevarandet av en offentlig vårdcentral?

Söderköping, den 17 november 2015

Björn Grip (v)