Vårdcentralens vara eller icke vara – det är frågan .. Blogg från Björn Grip

hamletNu finns det namnlistor i många affärer mot nedläggningen av vår vårdcentral i Söderköping. Gensvaret är stort, nästan ingen säger nej till att skriva på, tvärtom, allaPICT0047 är förbannade och vill visa det. Det är viktigt att påpeka att det definitiva beslutet om nedläggning inte är fattat. Det beslut som tagits är att förbereda för en MBL-förhandling om eventuell nedläggning. Kom ihåg det Inga-Lill Östlund, folkpartiet, som säger sig beklaga, men inte tror att det lönar sig att protestera.

Men så är det alltså inte! Man bör därför göra allt man kan för att mobilisera en vilja bland Söderköpingsborna för att stoppa nedläggningen. Och det börjar röra på sig. Kommunalråden har, enligt web-tidningen i eftermiddag, fått bråttom att skriva ett skarpt brev (bra) till regionledningen, och begära överläggningar om primärvårdens framtid. Det var visserligen under galgen. På senaste fullmäktige var det annat ljud i skällan. Då var Mattias Ravanders besked att frågan är regionledningens ansvar, och sen en förhoppning om att det trots allt skulle ordna sig med det privata alternativet. Inte något för kommunledningen att lägga sig i. Vilket nonsens, men bra om man nu ändrat sig!

Men det är trots allt mer än 8000 personer som fortfarande är listade på den offentliga vårdcentralen. En majoritet av Söderköpings befolkning kommer att behöva söka vård nån annan stans om nedläggningen blir verklighet. En del vill inte söka sig till det privata alternativet, andra, särskilt äldre, har svårt och blir stressade av att byta invanda rutiner. Och hur ska Geria klara detta? Det är inte enbart många ytterligare patienter, merparten av de som stannat kvar på den offentliga vårdcentralen är äldre med stora vårdbehov. Det blir alltså en betydligt tyngre patientgrupp som nu skulle tvingas vända sig till det privata alternativet.

Det finns all anledning att kämpa emot den förberedelse av nedläggning som regionledningens politiska majoritet – sossar, miljöpartister, folkpartister och centerpartister – försökte smyga igenom. Inte en information, än mindre en debatt om planerna på nedläggning. Svagt! Endast tack vare en vaken Malin Östh, regionstyrelseledamot för vänsterpartiet, som ställde en öppen fråga under punkten övriga frågor, blev frågan känd.

Det finns fortfarande tid att ändra sig! Låt oss utnyttja tiden för att bygga upp en massiv protest mot planerna! Låt oss kräva av Christoffer Bernsköld att han kommer ner och förklarar sig för allmänheten i Söderköping. Skriv på listorna, hör gärna av dig till mig, Marja Bergström eller Elisabet Petersson om du vill hjälpa till att samla in namn!

// Björn grip