V-kritik mot brist på information . Artikel i Folkbladet 13 Mars . 2015

!cid_image001_jpg@01CF6D02

Majoriteten får stark kritik av Vänsterpartiet för att inte ha informerat om Brunnsparken under onsdagens fullmäktige trots en direkt fråga. Morgonen därpå presenterades planerna.

Det var under onsdagens fullmäktigemöte som Vänsterpartiet i en interpellation undrade om vad som hänt med samtalen som förts mellan Riksbyggen och kommunen om det kritiserade avtalet om seniorboende i Brunnsparken. Svaret som då gavs av kommunalrådet Yvonne Persson (M) var att samtalen befann sig i slutskedet men ännu inte avslutats. Dagen efter presenterades den nya avsiktsförklaringen i Brunnsparken.

Detta har föranlett irritation från Vänsterpartiet.

– Vi tycker det är anmärkningsvärt, särskilt när vi ställt en interpellation, säger Björn Grip (V):

– På detta sätt går man ju förbi fullmäktige som är medborgarnas valda ombud och det känns ju också knepigt att de for med osanning när de svarade på interpellationen.

Vänsterpartiet var en stark motståndare till planerna på seniorboende men Björn Grip kan inte ge många kommentarer till den nya avsiktsplanen.

– Vi vet för lite och har egentligen bara sett det som stod i tidningen. Det är klart att det är en framgång att inte parken splittras men det är ändå ett rätt så betydande område som ska bebyggas. Sedan kan man rikta kritik mot att det är de boende i området som ska bjudas in till diskussioner. Det här är inte bara en sak för närboende utan för alla som bor i kommunen, säger Björn Grip.

Mattias Ravander (S), kommunalråd ger sin förklaring.

– I vårt interpellationssvar var formuleringen om jag minns rätt att ett beslut ska komma inom kort. Nu blev det visserligen väldigt kort men vi hade inte ett påskrivet avtal på onsdagen. Detta skrevs på först under torsdagsmorgonen och vi ville helt enkelt inte offentliggöra det innan påskriften fanns där, också med respekt för Riksbyggens demokratiska process, hävdar Mattias Ravander.

Patrik Selsfors

Folkbladet