Vem tar Vem ? Blogg från Björn Grip

Partiledarna_2_1056962aBild från Trelleborgs allehanda

VEM  tar  VEM………………………………………………………………………..  ? ? ?

Det verkar som s+m gör ett reellt försök att bilda en majoritet i Söderköping. Det får en och annan att höja på ögonbrynen, bland annat NT:s ledarskribent, Hans Stigsson Michailov. Han rynkar på näsan, och markerar mycket tydligt att han är emot en sådan uppgörelse. Det skedde senast i hans personliga blogg häromdagen. De kommentarer som finns till hans inlägg tycks komma från moderatympatisörer som dock är positiva till en s+m-uppgörelse. Nu är förvisso inte fyra kommentarer en särskilt tillförlitlig opinionsyttring för var partiföreningen hamnar när man ska ha sitt medlemsmöte. Det är där en uppgörelse slutgiltigt ska konfirmeras. Det var där på ett sådant partimöte som dåvarande gruppledaren Torbjörn Lord fick en kalldusch och tvingades avgå när han presenterade en koalitionsppgörelse för fyra år sedan.

Torbjörns uppgörelse innebar ändå betydligt större makt och inflytande till moderaterna än vad Yvonne Persson och hennes förhandlarkollega kommer att kunna visa upp den här gången. Torbjörn hade förhandlat till sig ordförandeposten i kommunstyrelsen. Så blir inte fallet den här gången, den posten är vikt för Mattias Ravander och socialdemokraterna. Moderaterna får nöja sig med en andraplansroll.

Å andra sidan är det ingen hemlighet att c+m inte har varit en gångbar formel under de åtta år som den borgerliga alliansen suttit vid rodret. Under mandatperioden + 1 år har också moderaterna förbrukat sex gruppledare, det vill säga mer än en per år. Flera har också lämnat viktiga roller i kommunpolitiken, och i vrede och besvikelse också lämnat in sin partibok. Det tyder på att moderaterna har interna bekymmer. Jag vill inte visa skadeglädje över detta. För Söderköping är det viktigt att partierna  fungerar och kan stå upp för de uppgörelser som sluts. Om så inte blir fallet lär det bli svårt att få det vardagliga politiska beslutsfattandet att fungera.

Och jag tvivlar på att moderaterna orkar hålla ihop om ett såpass stort steg som att samarbeta med sin klassiska huvudmotståndare.

Detta bör socialdemokrater och eventuellt andra partier som funderar på att göra upp med moderaterna tänka på innan man fullföljer och sluter en uppgörelse!