Vem tar vem i Söderköpingspolitiken? Blogg från Björn Grip

KFSöderköping Ikväll, onsdag 3 september, har nuvarande kommunfullmäktige i Söderköping sitt sista möte. Huvudnumret blir en ”framtidsinriktad allmänpolitisk debatt”. Jag tänker ställa frågor till de personer som aspirerar på att bli kommunstyrelsens ordförande och därmed leda kommunens politiska inriktning. Tre personer har offentligt förklarat att man aspirerar på denna post, nämligen Magnus Berge, centern, Mattias Ravander, socialdemokraterna och Yvonne Persson, moderaterna. Dessutom  kan man inte utesluta att folkpartiets Inga-Lill Östlund också är beredd att axla ansvaret.

Därför tänker jag ställa följande frågor till dessa personer:

Magnus Berge, (c) frågar jag följande:

– Hur ser du på fortsatt samarbete inom borgerligheten, om moderaterna som störst inom det borgerliga blocket gör anspråk på kommunstyrelseposten?

– Kan du tänka dig ett blocköverskridande samarbete för centerns vidkommande?

Yvonne Persson (m) frågar jag följande:

– Kan du tänka dig att som företrädare för borgerlighetens sannolikt största parti, att stödja Magnus Berge, centerns kandidat, som kommunstyrelseordförande för att därigenom säkerställa en borgerlig majoritet?

– Kan du tänka dig att – i likhet med moderaternas gruppledare i förra valet, Torbjörn Lord – göra upp med Mattias Ravander och socialdemokraterna i en blocköverskridande majoritet?

Mattias Ravander (s) frågar jag:

– Hur ser du på blocköverskridande samarbete, trots att det finns en rödgrön majoritet? Är du beredd att acceptera detta?

a) om du erbjuds att bli kommunstyrelseordförande?

b) om du inte erbjuds ordförandeposten?

Inga-Lill Östlund (fp) vill jag fråga:

– Är du beredd att göra upp med socialdemokraterna i en blocköverskridande majoritet mot att du blir kommunstyrelsens ordförande?

Jag tror att Söderköpings medborgare är intresserade av svar på dessa frågor om vilka konstellationer som står till buds före valet. För vår del är saken klar – vänstern är det enda parti som tydligt slår vakt om, och arbetar för en röd-grön majoritet.