Kaotiskt bland Söderköpings moderater.. Blogg från Björn Grip

PhotoFunia-80a4b9SÖDERKÖPING Moderaternas ständiga ledarbyten i Söderköping är ett bekymmer. Det är alltså inte enbart ett bekymmer för partiet. Det hade jag kunnat leva med. Men eftersom man ingår i majoritetsalliansen påverkar det styret av kommunen men också den politiska debatten. Under mina fyra år som ersättare i fullmäktige har sex personer fungerat som gruppledare – nåja, då inkluderar jag även Anders Senestad och Torbjörn Lord, som båda försvann i samband med valet 2010. Den förstnämnde i den interna nomineringsprocessen, och den senare när han agerade alltför självsvåldigt för att åstadkomma ett samarbete med socialdemokraterna och därför valde att hoppa av partiet och bilda eget.

Problemen med de ständiga bytena i det moderata partiet är tvåfaldiga;

– Rokaderna får som konsekvens att personuppsättningen som företrädare skiftar – inte enbart på gruppledarnivå. Bytena i toppen leder ofta till succession i flera led. När en nämndordförande blir uppflyttad i kommunstyrelse och dess arbetsutskott måste ju luckan fyllas i den berörda nämnden. Detta i sin tur innebär att en ny ersättare blir ordinarie, och att en helt ny person kommer in som ersättare. Kontinuiteten i arbetet och diskussionerna blir lidande, eftersom personer har olika viljeinriktning och sätt agera även om man representerar samma parti. Dessutom tar det faktiskt tid att bli insatt i frågorna, liksom att förstå den organisation och kultur som en politiskt styrd förvaltning utgör. Jag pratar inte om månader, nej det handlar om år, ja faktiskt om åtminstone en hel mandatperiod innan man har fått tillräcklig insyn och erfarenhet. Den dåliga kontinuiteten leder helt enkelt till bristande kompetens bland moderaterna när det gäller att fatta viktiga beslut. När man dessutom bråkar inbördes blir saken än värre.

– Men det finns ett ännu större problem, som delvis har samma ursprung. När man inte har erfarenhet och kompetens är det lätt att ta till enkla lösningar och ge sig på enskilda personer och att blanda ihop ansvarsfördelningen mellan politiska företrädare och tjänstemän. Dessutom finns det en förtalskampanj – som absolut inte kommer från oppositionen – och som drabbar enskilda företrädare, inte minst kommunstyrelsens ordförande. Utan tillstymmelse till bevis antyds politiska beslut drivas igenom utifrån egenintresse. Sådant är ovärdigt. Har man bevis bör dessa lyftas fram och prövas i en rättslig process. Att baktala är dåligt och skadar inte enbart enskilda utan alla förtroendevalda och hela den kommunpolitiska organisationen.