Nya inlägg på Björn Grips blogg i NT

PhotoFunia-80a4b9Brunnsparken bör bli en valfråga

SÖDERKÖPING Ännu en rond i den segslitna striden om att bygga eller inte bygga i Brunnsparken gick av stapeln i Söderköppings kommunfullmäktige i går kväll, 18 juni. Trots 2192 namnunderskrifter drev den borgerliga alliansen igenom beslutet att sälja mark till Riksbyggen som har för avsikt att bygga och sälja bostadsrätter.

Men frågan är inte avgjord. Beslutet i gårdagens fullmäktige kan komma att överklagas. Inte nog med det. Ett bygglov ska godkännas och kan också överklagas. Det är alltså inte troligt att beslut som vunnit laga kraft är klart före valet i september.

Jag förutsätter att oppositionen – socialdemokrater, miljöpartiet och vänstern – nu gemensamt deklarerar att om våra tre partier får majoritet så kommer gårdagens beslut att rivas upp. Därigenom kan faktiskt en lokal miljöfråga få avgörade betydelse för ett historiskt skifte av majoriteten i lilla Söderköping

På gator och torg

SÖDERKÖPING Igår, lördag, var det musik och dans på gator och torg i Söderköping. Det är ett arrangemang som skapar folkfest i vår lilla stad. Kjell Jonasson är en av initiativtagarna. En riktig gräsrotsaktivist som i många år har glatt Söderköping med såväl egen musik som i samarbete med medmusikanter. Nu har han fått riktgt vind i seglen genom samarbete med kommunens duktiga kultur- och informationsavdelning och särskilt kultursekreteraren Linda Staaf.

Det är fantastiskt när det spelas, sjungs och dansas på våra torg och innerstadsgator. Det blir liv och rörelse som också kommer andra till del. Konstgruppen Blandart, som huserar i gamla Rådhuset, är ett sådant etablissemang. Dom öppnade sin sommarsalong och det var mycket besökare. Hoppas att deras konst får spridning. Det är en kulturgärning som det gänget håller på med!

Själv var jag ute och samlade namn mot bygget av bostadsrätter i Brunnsparken. Dom flesta skriver på och tycker det är bra att vi försöker skapa opinion mot denna gräddhylla. Andra har invändningar – allt från mannen som själv gärna skulle vilja teckna sig för en bostadsrätt, till det par som rent allmänt tycker att det byggs för lite i vår stad. Samtidigt träffade jag personer från Boston och Berlin som tycker det är huvudlöst att göra sig av med gröna lungor i en alltmer förtätad stad. Dom har egna erfarenheter av samma trend och är rädda för att deras städer ska förvandlas till stenöknar.

Men vår park är inte enbart en grön lunga som av miljöskäl behöver bevaras. Det är också en kulturhistoriskt viktig plats som Söderköpings kommun behöver utveckla. Brunnen och dess historiska miljö är en attraktion att vara rädd om, utöver medeltidsstaden och den betydligt senare tillkommande Göta kanal, som ju är andra delar av stadens identitet.

Så skapas en identitet – genom att ta vara på sin historia och sin miljö, men också genom att ta vara på och stödja människor som gatumusikanterna kring Kjell Jonasson och konstnärsgänget i BlandArt.

Tack till alla som skrev på mina listor, och tack för alla stimulerande diskussioner i solen, vinden och musiken!

Björn Grip

Ps: På tisdag räknar vi namnen på våra listor. Det blir spännande!