Motioner

Motion från vänsterpartiet …Bygg bostäder för äldre och för unga

bostadsomraden-kullborg-lagenheterDet finns ett stort behov av lägenheter för vissa kategorier kommunmedborgare. Det gäller framför allt äldre människor som har behov av tillgänglighetsanpassade och/eller trygghetsbostäder. Det gäller även unga människor som vill skaffa sin egna första lägenhet.

Byggandet kommer inte igång därför att byggföretagen bedömer att det inte går att bygga tillräckligt billiga bostäder för dessa grupper. När det gäller äldre har de ofta en låg pension och unga ibland har svårt att få permanent fotfäste på arbetsmarknaden.

Kommunen skulle kunna underlätta genom att ge stöd till de bostadsföretag som är beredda att bidra genom att bygga hyresbostäder för ovan nämnda grupper. Om inte annat bör kommunen som huvudman/ägare för Ramunderstaden kunna ge direktiv till detta.

Det finns en rädsla för att EU-regler inte tillåter att kommunen stödjer de bostadsbolag, som är beredda att bygga utifrån de behov och bostadförsörjnings- planer som kommunen har. Men denna rädsla är, enligt Sabos VD Kurt Eliasson, obefogad. ”Vår analys av EU:s statsstödsregler visar att offentliga medel kan gå till bostadsföretag för angelägna insatser på svaga bostadsmarknader” (se Dagens Samhälle nr 11 2013).

Det finns flera tänkbara tillåtna stöd – till exempel lånegarantier och markförsäljning på förmånliga villkor – till de bostadsbolag som vågar satsa på det som inte är en given affärsmässig framgång, men som utgår från kommunens behov och bostadsförsörjningsplaner.

Vänsterpartiet föreslår därför,

–   att kommunstyrelsen närmare utreder och analyserar omfattningen av ovan beskrivna behov samt sonderar med olika byggföretag inklusive Ramunderstaden om att bygga hyreslägenheter främst för de grupper som av ekonomiska skäl kan vara särskilt utsatta på bostadsmarknaden.

Söderköping, den 12 april 2013

Bernt Schneider                   Christina Larsson                Marja Bergström                  Björn Grip