Motioner

Motion …. – Arbeta för sänkta hastigheter i stan

Trafikskylt. hastighetsbegränsningFör några månader sedan dödades och skadades människor i Malå kommun i Västerbotten genom att en bilförare tappade kontrollen och sladdade upp på trottoaren där en grupp ungdomar befann sig.

Även i vår stad framförs bilar med hög hastighet inte minst kvällar och nätter. Det gäller i synnerhet Ågatan samt Östra Rydsvägen och Ringvägen, samtliga gator och vägar med relativt frekvent gång- och cykeltrafik. Vid Ringvägen och Östra Rydsvägen ligger dessutom skolor och förskolor. Risken är uppenbar att vi även i vår kommun kommer att riskera olyckor som leder till tidningsrubriker som ”Tragisk olycka med dödlig utgång”.

Det finns därför anledning att se över hastighetsgränserna ytterligare en gång. Det vore rimligt att den ”normala” hastigheten i tätorten sänktes till 40 km/tim (möjligen med undantag för E22), och att hastigheten utanför förskolor och skolor sänktes till 30 km/tim, liksom i innerstaden där det redan idag är denna hastighet som råder.

Men även andra former av begränsningar behövs, som ”trafikhinder” av olika slag, till exempel utbyggd trottoar vid busshållplatser där omkörningar och möten omöjliggörs i samband med på- och avstigning. Raksträckorna förbi Kullborg på Ringvägen och Nyströmska skolan på Östra Rydsvägen bör också förses med ”trafikhinder” som tvingar ned hastigheten.

Trafikrytmen generellt är för hög, sannolikt över 60 km/tim på de raksträckor som här nämnts. Det finns också en kategori trafikanter som utgörs av unga män som använder sin fritid till nöjesåkning i orimligt höga hastigheter på stadens gator. Detta bör snarast förhindras. Det finns emellertid anledning att analysera orsakerna till denna buskörning. Alternativa möjligheter till att utnyttja sitt intresse för bilar och bilåkning saknas. Någon form av motorstadio och klubbhus borde kunna skapas i samarbete mellan kommunen och dessa ungdomar.

Vänsterpartiet föreslår således,

Att hastigheten utanför skolor och förskolor, liksom i innerstaden, generellt sänks till 30 km/tim samt att den generella hastigheten inom staden sänks till 40 km/tim;

Att handgripliga åtgärder som trafikhinder och ombyggnation av busshållplatser som är särskilt viktiga för trafiksäkerheten genomförs;

Att frågan om byggande av motorstadio med vidhängande klubbhus utreds i samverkan med den aktuella ungdomsgruppen.

För vänsterpartiet

Bernt Schneider                         Christina Larsson                        Marja Bergström                        Björn Grip