Fullmäktigedebatt Onsdag 17/10 -12 .. Blogg från Björn grip

Minst tio personer i behov av stödboende har inte denna möjlighet idag i vår kommun. Enligt tjänstemän inom individ och familjeomsorgen ökar svårigheterna att få stödlägenheter för denna grupp. Den politiska ledningen i Söderköping tonade dock ner problemen. Brev till hyresvärdarna och en inbjudan till ”dialog” kring situationen var allt man hade att erbjuda.

Fullmäktigemötet i går kväll, onsdagen 17/10, blev en tämligen långsam företeelse. Mest beroende på två inledande föredragningar, först om pensioner, en människa från KPA behandlade oss som skolbarn i en timma; sen om LOV – lagen om valfrihet, där Tommy Hult föredrog, nä, snarare pläderade för ett införande. Marja och jag ställde frågor, men åtminstone jag ådrog mig nog visst missnöje eftersom mina inlägg tenderade att bli debattinlägg.

Vi i vänstern hade lämnat in flera interpellationer och motioner. Marja och jag fick därför möjlighet att presentera dessa, och var flitigt i elden. Den i mitt tycke viktigaste debatten blev dock kring bristen på bostäder och därmed risk för att de som har svårast på bostadsmarknaden blir utan hyreskontrakt. Såväl Gerd Aronsson (s) som vi från vänsterpartiet hade interpellerat. Det finns ett behov på 10-15 ytterligare lägenheter med så kallade sociala kontrakt. Behovet har accentuerats efter det att kommunen sålt ”Vimman” nere vid Storån till byggmästaren Eddy Demir, han ni vet som bygger (mar)drömmar. Epitetet fick han med anledning av íngreppen på tomten ”Blomsterängen” i Sankt Anna, där grova ingrepp på den känsliga strandtomten föranledde byggnadsnämnden att ingripa.

Kommunledningen har skrivit brev till hyresvärdarna och tänker också bjuda in till en dialog kring problemen med svårigheterna att lösa de bostadslösas situation. Inga-Lill Östlund (fp), ordförande i socialnämnden, ville dock tona ner omfattningen på problemen. Magnus Berge (c), kommunstyrelsens ordförande, hänvisade till EU-lagstiftning som skäl till att inte låta Ramunderstaden få en mer aktiv roll. Vänsterpartiet hade nämligen föreslagit att Ramunderstaden skulle erbjudas tomtmark på rimliga villkor för att kunna bygga bort bristen. Argumentet att detta är rimligt med tanke på att kommunens bostadsbolag har ett särskilt socialt ansvar gjorde tyvärr inte intryck.

Den andra viktiga delen av diskussionen gällde möjligheten för unga människor att erhålla kontrakt när man inte har ett fast jobb. Vårt förslag i detta avseende var att ge kommunalt stöd genom att pröva möjligheten att erbjuda borgen till de ungdomar som det gäller. Vi fick oväntat stöd för denna tanke av Torbjörn Lord, numera politisk vilde och fastighetsägare. Även Inga-Lill medgav att det krävs nya och okonventionella grepp för lösa problemen för den här gruppen som behöver få kontrakt på en egen lägenhet.

Klockan kvart i tio på kvällen kunde ordföranden klubba av mötet. Jag är rädd för att Marja och fram-för allt undertecknad fick skuld för att det tog en timma extra att genomföra fullmäktige. Men egentligen var det ju två långrandiga informationer som tog den mesta tiden allra först. En fullständigt orimlig ordning, tycker jag.

Söderköping, den 18 oktober 2012

Björn Grip