Widar gillar inte att ta det lugnt …. Blogg från Björn Grip

Folkbladets ledarskribent Widar ägnade en hel ledarkommentar åt oss båda vänsterpartiersättare – Marja Bergström och undertecknad – som fick tjänstgöra på Söderköpings fullmäktige häromveckan. För mitt vidkommande handlade det om att presentera en motion från vårt parti som mynnar ut i att Söderköping bör undersöka förutsättningarna att gå med i Citta slow-rörelsen. Detta är en ”rörelse” som kommer från kommuner i norra Italien och är en reaktion på att allting är inriktat på tillväxt, hets, slit och släng.

Widar tycker att Söderköping är långsamt som det är idag, och skulle må bra av att få sig en ”spark i baken” – nå han uttrycker sig inte riktigt så. Visst finns det beslut som kunde tas snabbare, men nu handlar inte

”Citta slow” primärt om beslutsfattande i kommunala organ. Nä, det handlar om att medvetet utveckla förutsättningar för en annan mera hållbar livsstil. Jag vet nu inte om det är något som kan revolutionera tillvaron i en enstaka kommun. Risken finns att Söderköping skulle anpassas till de välbeställda, som har tid och råd att slå av på takten i den omkringliggande världen, utan att bekymra sig om alla vanliga dödliga som sliter för att få tillvaron att gå runt. Men det finns en positiv grundtanke i idén om citta slow, som handlar om hållbar utveckling och inte fortsätta rovdriften på människa och miljö.

Vi får väl se vad som händer med motionen. Som allting här i världen, beror det på vilka människor som tänker kring denna fråga. För oss i vänsterpartiet var det ett sätt att få fullmäktige att reflektera över varthän en ogenomtänkt livsstil leder, där köptemplen tillåts styra tillvaron. Detta till gagn för profiten, men oftast till förfång för allmännyttan och gemene man.

Tilläggas kan dock, att Magnus Berge, kommunstyrelseordföranden, vinkade in mig efteråt för att berätta att han är positiv till intentionerna i motionen. Det har sina randiga skäl och rutiga orsaker – centerstyrda Falköping är den enda kommun i Sverige som hittills har blivit medlemmar i

Cittaslow!

Nå, låt oss se om alliansen i sin helhet kan ställa sig bakom. Jag tvivlar! Det gör emellertid inte svaret på motionen mindre intressant.

Söderköping, den 10 september 2012

Björn Grip