Eftertankens kranka blekhet.. Blogg från Björn Grip

Euforin i alla läger efter regeringens tillkännagivande om att Ostlänken blir av har varit omåttlig. Det som tyvärr inte noterats är att det inte längre handlar om höghastighetståg. Snarare är det en uppgradering genom att göra ett spår till för förbättrade versioner av X 2000-tåg.

Det är därför välgörande att läsa Martin Klepkes ledarstick i senaste numret av LO – Todningen, förlåt Arbetet 1 nr 26, 31 aug -12. Rubriken är Varför ska Sverige bygga långsamma järnvägar? ”Det är svårt att förstå eftersom merkostnaden blivit förhållandevis låg jämfört med den vinst snabbspår innebär för både företag och enskilda”, svarar han själv i en reflektion.  Man kan bara hålla med. Riksen är tyvärr stor att Sveriges transportsystem, där höghastighetståg i detta avlånga land borde vara en självklar effektivitetsvinst, riskerar att bli omsprunget och inte kunna ta upp kampen med flyg när det gäller persontransporet och lastbilstrafiken när det gäller gods   

Söderköping, den 31 Augusti 2012 

Björn Grip  (V)

Kopiera länk