Öppet brev till östgötatrafikens styrelse och dess VD …… Blogg från björn Grip

Häromdagen råkade jag få höra hur en resenär bad om tidtabell till Östgötatrafiken;

Häromdagen råkade jag få höra hur en resenär bad om tidtabell till Östgötatrafiken;

–         Det finns inga tidtabeller längre i pappersform, svarade kvinnan bakom informationsdisken, på ”Stinsen” i Söderköping.

–         Men hur ska jag göra, som inte har dator och inte heller tänker skaffa mig, frågade den lite äldre kunden.

Frågan blev hängande i luften, men den akuta situationen löste sig eftersom kvinnan i informationsdisken var serviceinriktad och drog ut en kopia på den digitala information som kunden behövde.

Det är ett bekymmer att allt fler myndigheter, banker och institutioner inte längre tillhandahåller alternativ till datoriserad information. En stor minoritet – inte enbart äldre – har svårt att då få tag i relevanta fakta, och livet försvåras.

Jag vill därför ställa några frågor till Östgötatrafikens styrelse och dess VD, Paul Håkansson;

–         Stämmer det att tidtabeller i pappersform inte längre kommer att finnas att köpa till rimligt pris?

–         Hur säkerställer ni som är ansvariga i så fall att trafikinformationen är serviceinriktad och rimligt tillgänglig för alla, oavsett datorinnehav/-kompetens?

Sämre information till det icke obetydliga antal människor som inte har möjlighet till digitaliserad information, blir ett angrepp på de som förmodligen är mest betjänta av att kunna åka kollektivt.

Visst är det meningen att informationen om kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Östgötatrafikens styrelse arbetar väl ändå för att fler vill och kan åka kollektivt och inte tvärtom, eller hur?

Med vänliga hälsningar,

Björn Grip

Kopiera länk