Nattis i Söderköping – alliansens dubbla budskap

Barnomsorg på obekväma tider blev den heta frågan vid gårdagens fullmäktigesammanträde. Jag tror vi var många som gick hem fundersamma efter de olika turerna under kvällen.

Frågan som debatterades var barnomsorg på obekväm arbetstid. Det behandlades som två ärenden var för sig. Det fanns dels ett medborgarförslag från Olga Ackerfors daterat den 11 maj 2011, dels en motion från socialdemokraterna genom Mattias Ravander från den 20 januari 2011.

– Jag vill att kommunen ska ta sitt ansvar och ombesörja sina invånares behov av ”nattis”. Helt oacceptabelt att man ska bli tvungen att säga ifrån sig ett jobb på grund av att barnomsorg inte är ordnat på obekväma tider, skriver Olga Ackerfors i sitt medborgarförslag.

Hon var närvarande på fullmäktige och krävde i ett starkt anförande att nattis inrättas så fort som möjligt. Hon berättade också om en facebookgrupp med 55 medlemmar som bildar opinion för ”nattis” och hon hade med sig 49 namnunderskrifter för kravet på ”nattis”.

Hon fick ett förhållandevis positivt svar från barn- och utbildningsnämndens ordförande Stefan Petersson (m) som menade att frågan om en verksamhet ska utredas för barn vars föräldrar har ”styrkta behov” av barnomsorg på obekväm arbetstid. Utredningen ska sätta barnets behov i centrum och ärendet får behandlas i samband med budget 2013.

Formuleringarna är onekligen kryptiska, men flera borgerliga företrädare var uppe och försäkrade att frågan kommer att ”ordna sig”. Oppositionen, främst genom Mattias Ravander (s) och jag själv drev det alternativa förslaget som sossarna lagt i kommunstyrelsen: ”att BUN får i uppdrag att starta en förskoleverksamhet med barnomsorg på obekväm arbetstid samt att medel avsätts i budget för 2013 och framåt.”

Vårt alternativa förslag fick förstås stryk, men borgaralliansens förslag och muntliga försäkringar uttryckte ändå löften om att barnomsorg på obekväm arbetstid kommer att ordnas. Improviserat och efter enskilda behov under innevarande år och efterhand mera organiserat inom den ordinarie verksamheten.

Den verkliga kallduschen kom sedan när s-motionen i samma ärende skulle behandlas. Olga och andra föräldrar med barn hade gått hem. Då var det annat ljud i skällan från borgaralliansen. Förslaget från sossarna innehöll tre att-satser, som vi tog ställning till var för sig;

– Att uppdra till BUN att starta en försöksverksamhet med barnomsorg på obekväm arbetstid,

– Att medel avsätts i budgeten,

– Att avskaffa vårdnadsbidraget (av kristdemokraterna särskilt omhuldat)

Förslaget avslogs rakt upp och ner av den borgerliga alliansen, trots att oppositionen såg till att det var möjligt att rösta på varje att-sats för sig. Detta för att alliansen skulle kunna rösta ja på de två första att-satserna, men ändå stödja kristdemokraterna i den tredje att-satsen. Tyvärr fanns inte Olga, hennes barn och kompisar kvar när motionen behandlades. Otydlighet och förvirring om vad som egentligen är borgarnas intentioner blev det bestående intrycket av debatten. Trovärdigheten för den borgerliga alliansen bör ha fått sig en törn.

Söderköping den 8 mars (Internationella kvinnodagen) 2012

Björn Grip (v)