Jonas Sjöstedt på besök

Det blev ett bra möte i vår lilla partiförening i Söderköping när Jonas Sjöstedt, den fjärde partiledarkandidaten var på besök. Hela 29 personer mötte upp, lyssnade och ställde frågor. ABF-profilen Nicke Bremer ledde samtalet och ställde kluriga inledningsfrågor. Alla fick möjlighet att lyfta sina frågeställningar och Jonas hade kloka reflektioner kring det mesta. Framför allt tror jag att han lyckades konkret beskriva hur bankledningars girighet har getts utrymme för spekulation med våra pensionspengar i en avreglerad finanssektor, där Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos får illustrera svindleriet (se vidare Jonas och Ulla Anderssons debattartikel i Svenska Dagbladet; www.svd.se/opinion).

En annan fråga som lyftes var om USA är bra eller dåligt. Jonas gav här ett klokt och nyanserat svar, måhända lite överraskande för dom som förväntar sig att vänsterpartister bara spyr galla över Amerika. Jonas pekade på hur mångfacetterat USA är. Det finns en livsstil som är fullkomligt förödande ur miljö- och jämlikhetsperspektiv, samtidigt som det är fantastiskt hur starkt frivilligarbetet kan vara. ”Det var hundratusentals ungdomar som räddade hem segern till demokraterna och Obama i det förra presidentvalet”, nämnde han bland annat som exempel.

En intressant fråga var hur Jonas ser på det röd-gröna samarbetet. Jonas var mycket tydlig med att han ser det som nödvändigt att gå in i valet med utgångspunkt att de tre rödgröna partierna bör ha ambitionen att gemensamt ta makten i nästa val. Däremot bör man inte i förväg förhandla färdigt i de konkreta frågorna. Valresultatet måste vägas in i vågskålen innan man slutgiltigt ska bli överens. Och det måste finnas en gemensam ambition om att en mera rättvis fördelningspolitik ska kunna åstadkommas.

Widar Andersson, Folkbladets ledarskribent och chefredaktör, bevistade mötet efter det att han dessförinnan varit och lyssnat på Håkan Juholt och hans Canossavandring som idag inträffade i Norrköping. När Widar till slut kommenterade vårt möte, var kommentaren den att det var betydligt mera intressant och idérikt på mötet med Jonas än på s-mötet dessförinnan.

Jag som varit chaufför under Jonas rundtur i Östergötland – Motala och Söderköping – kunde notera att Folkbladet och Motala Tidning kom och deltog i utfrågningarna, ställde frågor och gjorde reportage. De stora regiontidningarna Norrköpings Tidningar och Corren – numera i samma koncern – kom inte. Jag tror att jag behåller min prenumeration på Folkbladet.

Söderköping, den 8 november 2011, kl. 23.38

Björn Grip