Barn- och utbildningsnämnden sammanträdde… / blogg från Björn Grip

Efter många om och men, blev det till slut streck i debatten och äntligen dags att fatta beslut. Socialdemokraterna, med instämmande av Bengt Johansson, centern och Elinor Forsström, miljöpartiet, föreslog återremiss och att nämnden tillsammans med kommunstyrelsen skulle genomföra någon form av medborgardialog innan beslut. Jag och Stefan Pettersson yrkade avslag på återremiss och ville att beslut skulle fattas idag.

Efter en lång debatt ajournerade sig den borgerliga alliansen, liksom socialdemokraterna. Efter uppehållet meddelade Bengt att han återtog sitt yrkande om återremiss. Med röst-siffrorna 7-4, beslöt sedan nämnden att frågan skulle avgöras idag samt att bygget ska vara klart höstterminen 2013.

Nu är sakfrågan emellertid inte avgjord – kommunstyrelsen har sista ordet i byggfrågor, och Magnus Berge, centerns kommunstyrelseordförande vill gärna bygga en ny högstadieskola.

Det är alltså en ohelig allians mellan ”nybyggarpartiet” med Magnus Berge i spetsen och ”Bergapartiet”, som vill bibehålla Bergaskolan (med miljöpartiet som primus motor) som drev frågan om återremiss. Risken för att frågan om skolorganisationen skulle hamna på ”ruta ett” igen var uppenbar. Som väl var tog centerns företrädare i nämnden sitt ansvar och röstade för ett beslut idag om tillbyggnad av Ramunderskolan. Därmed kan det äntligen bli arbetsro – om nu inte kommunstyrelsen fattar ett annat beslut. I så fall tror jag det blir risk för turbulens inom tjänstemannaledningen, åtminstone när det gäller barn- och utbildningsförvaltningen. Förvaltningschefen P. A. Sterner har engagerat sig hårt i att det nu ska bli klart med skolorganisationen och därmed arbetsro. Det blir svårt för honom att tvärvända och göra helt om och arbeta efter helt andra riktlinjer.

Barnantalet så långt prognoserna räcker leder till att Söderköping kommer att ha högst 550 högstadieelever fram till 2020. Det klarar en högstadieskola, Ramunderskolan. Ur så kallad valfrihetsperspektiv är en högstadieskola att föredra.  Fler språkval kan erbjudas, liksom fler estetiska ämnen och kvalificerad naturorientering. Det blir lättare att ordna heltidstjänster på en och samma skola vilket gör skolan mera attraktiv ur arbetssynpunkt. Dessutom vore det ekonomiskt orimligt med två små högstadieskolor – med 250 elever i varje – när Ramunder mycket väl kan klara detta. Och en skola med 500, eller till och med 550 elever, kan knappast betraktas som en stor skola. Risken för mobbning och mindre möjligheter hänger snarare samman med klasstorlek och personalens sociala engagemang än hur stor skolan är.

Så röstade således till slut den borgerliga alliansen för vänsterpartiets yrkande om avslag på återremiss. Ett bra beslut! Därmed ha nämnden skapat förutsättningar för att komma igång med tillbyggnad och en framtida realistisk skolorganisation. Men vad tänkte sossarna??

Björn Grip, vänsterpartiet

Ledamot i Barn och utbildningsnämnden