Vad betyder Lords avhopp för kommunalpolitiken i Söderköping ?

Gårdagens fullmäktige (Onsdag 4/5) bjöd på en överraskande avslutning och en präktig käftsmäll för moderaterna. Deras ledande politiker, Torbjörn Lord, inte enbart avsade sig alla uppdrag utom platsen i kommunfullmäktige, han meddelade också att han lämnar moderaterna. Det kom som en total överraskning för alla fullmäktiges ledamöter, inklusive de forna partikamraterna i moderaterna.

Bortsett från allt annat – vad betyder detta för kommunpolitiken i Söderköping? Som jag ser det kan det innebära följande:

–          Moderaterna försvagas, kanske inte medlemsmässigt, däremot mycket troligt opinionsmässigt i kommunen;

–          Lord agerar som politisk vilde i fullmäktige, sannolikt i första hand för att skapa opinion och bygga ett nytt parti,

–          Nya medborgare, Lords kompisar, främst med förankring i företagarkretsar, kanhända kan lockas att sätta sig i samma båt som Torbjörn Lord.

Dessa konsekvenser kan innebära att den politiska situationen kortsiktigt blir rörigare och mera svåröverskådlig. Rimligen försvagas moderaterna politiskt. Men även den styrande alliansen kommer att ha ytterligare en politisk aktör, med ett visst potentiellt stöd, att ta hänsyn till.

Den stora frågan är dock om Torbjörn Lord har uthållighet och energi för att kunna bygga ett nytt parti. Det är inte gjort i en handvändning, i synnerhet som de nya ”politikerna” förmodligen saknar gemensam värdegrund och medveten ideologi. Erfarenheten från andra håll visar också att det väldigt lätt blir personliga motsättningar i en ny partibildning. Flera viljestarka personer som är vana att själva få bestämma ska försöka jämka ihop sina viljor och prioriteringar. Detta utan ett sammanhållande kitt som gemensamma värderingar ändå utgör. Det senaste exemplet i Valdemarsvik, Nybyggarpartiet, är inte uppbyggligt som exempel för Torbjörn Lord och andra förhoppningsfulla.

För oppositionen innebär Lords avhopp och splittringen inom borgerligheten att det finns än större anledning att samordna sina förslag. En enig och slagkraftig opposition skulle vara ett starkt och tydligt alternativ till en splittrad borgerlighet. Tyvärr verkar det inte självklart att detta förhållningssätt gäller för socialdemokratin. Alltför många inom det partiet tycks fortfarande tro att man är det enda oppositionspartiet. En del sossar vill förmodligen också söka uppgörelser över blockgränserna. Att komma fram till köttgrytorna tycks för många socialdemokrater vara ett överordnat mål.

Däremot har miljöpartiet en annan inställning. Man söker aktivt kontakt, såväl med vänsterpartiet som med socialdemokraterna, för att samordna oppositionens förslag i viktiga frågor. Deras nya ledamot i kommunstyrelsen, Alexandre Ambec, visar en god vilja när det gäller att hitta gemensamma uppfattningar. Tyvärr lyckades oppositionen inte igår att samordna sig i debatten om hur överskottet i bokslutet skulle disponeras. Vi får försöka ta nya tag i budgetdebatten om en dryg månad.

Björn Grip (v)