Vilka visioner behöver skolan i Söderköping?

Ylva Möller och hennes kamrater i miljöpartiet har svarat Charlotta Hollertz öppna brev till BUN:s ledamöter. Det kan vara en idé att även vänsterpartiet motiverar sin hållning:

Vänsterpartiet vill ha kvar skolorna på landsbygden. Det lyckades vi få med alla partier på efter många om och men, framför allt föräldraprotester. Tanken att göra sexorna till högstadieelever vann inte gehör hos merparten av befolkningen, och då fann alla partier för gott att lägga ner det projektet.

Vänsterpartiet vill att Nyströmska skolan ska finnas kvar och utvecklas. Vi tror det är möjligt att intressera fler elever till skolans utbildningar. Kanske går det att hitta inriktningar på ekonomiprogrammet som i större utsträckning knyter an till den Turistakademi som finns på skolan och som förmodligen kan få högskolestatus i den nya Yrkeshögskolan. Säkert finns det fler idéer, men det är viktigt att också satsa på utbildningar för mera yrkesinriktade elever.

Vänsterpartiet vill att vuxenutbildningen ska fortsätta att utvecklas. Det ska finnas möjligheter – det är många unga, och även lite äldre, människor som vill kunna varva utbildning, praktik och arbete.

Barnomsorg och förskola är numera en del av den pedagogiska verksamheten. Det är bra, men det måste också vara möjligt att som skiftarbetande förälder kunna lämna sitt barn på icke kontorstid. Arbetslivet innebär ofta arbete på obekväm tid, och kommunen bör ge den servicen, utan att vi medborgare därför ska behöva reduceras till kunder.

Grundskolans högstadium då? Jo, vänsterpartiet tycker det är viktigt med elevens fria val! Därför vill vi organisera skolan så att det blir möjligt att läsa flera språk , fördjupningar i naturvetenskapliga ämnen, utveckla möjligheterna i kulturskolan och ge möjlighet till idrottsprofil. Allt detta blir lättare att organisera om eleverna finns samlade på en skola.

Det finns alltså pedagogiska skäl att ha ett sammanhållet högstadium. Det blir ingen särskilt stor skola. Dessutom kan man organisera skolan i arbetsenheter med egna identiteter, egna lärare och egna lokaler som gör att eleverna blir sedda.

Visst är detta att föredra framför att bedriva högstadieundervisning i två halvfulla skolor som inte kommer att ha elevunderlag för ämneskompetenta lärare – åtminstone inte på bägge skolorna, eller hur Ylva?

Björn Grip (v)

Ledamot i BUN