Vad är fullmäktige till för ? Blogg från Björn Grip

Häromdagen damp fullmäktigehandlingarna in genom brevinkastet. Numera inleds det med några rader från fullmäktiges nya ordförande, Torbjörn Lord, (m).

Det är ju i och för sig trevligt med några personliga rader, men man kan ju fundera på vilken uppfattning Lord har om fullmäktige.Några exempel:

– Fullmäktige har ansvaret som ”högsta organ”…fullmäktige inom citationstecken! …att fatta slutliga beslut…i synnerlighet strategiska, ekonomiska och organisatoriska (frågor).

Vad menar Lord med detta? Jag misstänker att det han egentligen menar är att fullmäktige är ett transportkompani, d v s de reella besluten är redan fattade i de reella beslutsorganen, i synnerhet kommunstyrelsen eller ännu snävare maktkrets.

Så här fortsätter han:

– Vi har en god återkoppling med nämnderna, men från Presidiets sida har vi ambitionen att ytterligare försöka förstärka detta – utveckla kommunikationen…Till Fullmäktige den 22:e får vi med anledning av ovan besök av socialförvaltningen, Inga-Lill Östlund, ordförande i nämnden samt förvaltningschefen Carina Leijon. De kommer att informera lite om vad som är ”på gång”….Vi kan givetvis (min kursivering) inte, och avsikten heller inte, att utveckla några ”debatter”….Målsättningen är att förmedla information….

Jag blir bekymrad – långa informationer utan möjlighet till diskussion riskerar att bli mördande tråkigt.

I min vision om ett bra fullmäktige kan man inte enbart konfirmera (redan tagna) beslut. För mig är fullmäktige ett offentligt forum där meningsmotsättningarna bryts och där partier och ledamöter argumenterar för sin uppfattning. I bästa fall leder det till att viktiga frågor blir belysta utifrån olika värderingsmässiga utgångspunkter som gör att partiståndpunkter och motiv blir kända för allmänheten.

Fullmäktige borde också få en roll där ledamöterna får möjligheter att vara med när viktiga frågor börjar formuleras. Exempelvis en temadiskussion om gymnasieskolans framtid i Söderköping – styrkor och svagheter, hot och möjligheter. Eller ”För vem bygger vi? – Bostadspolitiken i Söderköping i ett tioårsperspektiv.”

Den typen av inriktningsdiskussioner skulle kunna mynna ut i inriktningsbeslut och uppdrag till kommunstyrelsen. Fördelarna med en sådan ordning är flera:

– Fullmäktige får initiativet

– Alternativen blir tydliga